Logistiek retourspecialist Returnless uit Eindhoven is overgenomen door het Duitse softwarebedrijf JTL. “Nu zitten we precies daar waar alle data samenkomt”, aldus medeoprichter Martijn Prins.
Met de overnamekrijgt Returnless toegang tot JTL’s uitgebreide netwerk en expertise. De Brabanders wilden toch al de Duitse markt betreden, maar hoeven het benodigde netwerk daarvoor niet meer op te bouwen. De nieuwe moeder heeft zestigduizenden klanten in het brede ecosystemen rondom e-commerce. Daaronder: warehousing en fulfillment.
Aan Emerce legt Marijn Prins uit: “Vorig jaar kwamen we op het punt dat we een beslissing wilden maken over het toekomstpad. “We zijn sinds 2020 operationeel met Returnless en sindsdien heel vaak benaderd door vc’s, toolmakers en strategisch belangstellenden. Eerder waren we daar niet klaar voor. Nu we in een jaar verdubbelden naar 25 man en 750 klanten bedienen, was het tijd voor het volgende niveau.”
“Webwinkels werken met veel verschillende systemen en we hebben gekeken naar waar ze niet snel van afstappen. Dat was ERP. Dat wissel je niet snel in, zeker naarmate je groter wordt. Daarom kiezen we voor een partner in die hoek.”
Ook JTL’s aandeelhouder HG Capital sondeerde Returnless eerder over diens toekomstplannen. Nu had de private equity-partij beet. Via hen zagen Prins en diens compagnon Chris Boer de juiste pasvorm. “Wij zijn een add-on op JTL. Ze hebben shop, WMS, fulfillment; bijna een ecosysteem op zichzelf. Wij zijn gebouwd om met veel tools te werken en sluiten daar goed op aan.”
Nu ook webwinkels en vervoerders zich verder bekwamen in de finesses van retourenmanagement vindt Returnless een partner onder wiens hoede het gefocust kan bouwen aan zijn toekomst. “Dit is het juiste moment om een slag te slaan.“
JTL is de nummer één e-commerce ERP-provider in Duitsland, met een marktaandeel van 24 procent en zestigduizend actieve klanten van MKB tot aan grote bedrijven zoals resellers, merken en producenten in alle belangrijke retailsectoren.
Hoeveel ze betalen voor de Nederlandse overname houden de partijen voor zich. De merknaam Returnless blijft bestaan.
In de komende maanden werken de Brabanders aan het koppelen van hun technologie aan die van JTL.
Returnless’ omzet groeide in 2024 met zestig procent, zowel door nieuwe klanten als via klanten die een groter pakket afnamen. Het bedrijf verwerkte 4,5 miljoen retourorders en zag zijn personeelsbestand van vijftien naar vijfentwintig groeien. Afgelopen week begonnen nog eens twee nieuwe medewerkers.
Nieuwe e-commercecijfers van Salesforce laten zien dat er internationaal 28 procent meer retouren werden verzonden, van klant naar winkel, dan in 2023. Die stromen vertegenwoordigen een waarde van 122 miljard dollar.
Foto: Mika Baumeister, Unsplash
emerce
08-01-2025 08:26