CES 2025: ‘X is het beste platform voor maatschappelijke debatten’

‘Ik nodig iedere regeringsleider uit om zijn of haar opinies op X te delen, er is geen ander medium waar je dat in alle vrijheid kunt doen.’ CEO van X Linda Yaccarino lijkt niet geschrokken van de ophef rond uitspraken van techmiljardair Elon Musk. Musk, eigenaar van X en sinds kort een vertrouweling van de komende Amerikaanse president Trump, beweerde een dezer dagen dat de Britse premier Starmer bendes die jonge kinderen verkrachten, niet zou hebben vervolgd. Musk refereerde aan de tijd dat Starmer tussen 2008 en 2013 hoofd was van het Britse Openbaar Ministerie. Hij sprak op X van een ‘enorme misdaad tegen de menselijkheid’. De Britse minister van Volksgezondheid Streeting zei in een reactie onder meer dat Musk niet goed op de hoogte is en de regering seksuele uitbuiting van kinderen juist heel serieus neemt. ‘Waar had zo’n discussie dan moeten plaatsvinden’ vroeg Yaccarino tijdens een vraaggesprek op CES in Las Vegas aan journaliste Catherine Herridge. In een ingezonden stuk in de Duitse krant Welt nam Musk het onlangs zelfs op voor de Alternative für Deutschland (AfD). Delen van die partij zijn door Duitse inlichtingendiensten als rechtsextreem gekwalificeerd. Yaccarino ging daar niet op in, maar refereerde wel aan een ‘uniek live X debat’ tussen Musk en Google CEO Sundar Pichai over quantum computing. Gevraagd naar haar reactie op het besluit van Meta om een zogeheten community notes-model te hanteren, in plaats van menselijk fact-checkers, reageerde Yaccarino met ‘Hoe cool is dat?’ In plaats van gebruik te maken van factcheckers, stelt X gebruikers in staat om bepaalde uitspraken of onderwerpen te markeren, terwijl er toch bredere discussies over onderwerpen zoals immigratie en genderidentiteit mogelijk blijven. Yaccarino noemde het community notes-model ‘de meest effectieve, snelste manier van fact-checking, zonder vooringenomenheid. Wanneer een bericht wordt genoteerd, wordt het dramatisch minder gedeeld.’ Yaccarino onderstreepte ook het belang van X als platform voor onafhankelijke journalisten, die het bij traditionele media juist moeilijk hebben, maar op X geld kunnen vragen aan hun volgers en zo zelfstandig kunnen blijven. De opinies hebben adverteerders niet weggejaagd, zegt ze. X heeft het partnerprogramma recentelijk juist uitgebreid, zoals met de National Football Leagu. ‘Daarnaast zorgen we ervoor dat als een bepaald nieuwsfeit trending wordt, adverteerders daarop direct kunnen inspelen.’ Het is volgens Yaccarino een van de minstens 250 innovaties die zijn uitgerold na de overname van Musk. ‘Dat zijn er meer dan in het hele bestaan van Twitter.’  
emerce
08-01-2025 06:12