Kruidvat wil flink doorgroeien met zijn marketplace

Kruidvat staat binnenkort meer externe verkopers toe in alle afdelingen van zijn webwinkel. Het online assortiment groeit daardoor met duizenden items. Dat verandert de wijze waarop de winkel online marketing bedrijft. Met anderhalf jaar ervaring in de benen is 2025 het jaar waarin Kruidvat grote stappen gaat zetten met zijn marketplace. Wat in oktober 2023 begon als een serieuze verkenning groeit nu uit tot een wezenlijk onderdeel van de online business. In het begin werkte het label van AS Watston met vijf à tien verkooppartners in de categorie Baby. Het werken met externe verkopers was tot dan toe, hoewel goed voorbereid, onbekend terrein. Bezoekers van de site zagen op het eerste oog geen afwijkingen ten opzichte van de ‘oude’ situatie. Wie echter goed naar de productpagina kijkt, ziet dat en welke partner de verkoper van dat product is. Komend jaar breidt Kruidvat het aantal verkooppartners uit tot honderd à honderdvijftig. Nog steeds vindt er een strenge selectie aan de poort plaats. De drogisterij werkt als een curator. Toevoegingen zijn altijd additioneel op het eigen assortiment. Leveranciers concurreren niet met Kruidvat of andersom. De marketplace is nu live in de categorieën Baby en Sport via 40 à 45 leveranciers. In die anderhalf jaar zijn er 250 nieuwe productcategorieën toegevoegd en 10.000 artikelen. In 2025 komt er meer focus op de categorieën Beauty, Personal Care en Verrassing. En daarmee in potentie tienduizenden artikelen. Online business director Roland van den Berg licht aan Emerce toe: “De marketplace zit alle categorieplannen voor 2025. Daarnaast zien we nog veel kansen in categorieën die we al hadden om op te schalen, te leren, ontwikkelen en experimenteren.” Veertig procent van de marketplaceklanten zijn nieuwe online klanten. Ze wáren al klant in de fysieke winkel. Als deze groep online gaat kopen, geven ze drie keer meer uit bij Kruidvat dan alleen in een afzonderlijk kanaal. De redenen daarvoor wisselen, zijn categorie-afhankelijk. Bij Baby bijvoorbeeld hebben we een speciaal CRM lopen.” De helft van de klanten die iets kopen bij een verkooppartner schaffen ook iets aan uit het eigen assortiment van Kruidvat. Dat valt de consument eigenlijk niet op. Dat hoeft ook niet. Hij wil alleen, verrast worden en voordelig uit zijn. “Er is veel appetijt.” Sinds de introductie van de marketplace heeft Kruidvat.nl niet per se méér bezoekers gekregen, maar wel meer conversie. “De conversies zijn kwalitatief hoger.” Van den Berg: “We merken ook, dat de uitbreiding van het assortiment bijdraagt aan verbetering van SEO. Hoe beter de SEO, hoe minder afhankelijk je van SEA bent. Die mix zien we ontstaan.” De combinatie van eigen assortiment en een marketplace bracht afgelopen jaar ook interessante learnings. “We kunnen tegelijk nieuwe categorieën invoeren in het eigen assortiment én de marketplace. Een voorbeeld daarvan was ‘Korean beauty’. De combinatie versterkt elkaar en stelt ons in staat om op trends in te spelen.” Andere succesvolle verrassingen afgelopen jaar: de verkoop van elektrische fietsen en difrax afwasmiddel. “Dat bleek populair op de marketplace en ligt nu bij Kruidvat in de winkels.” Klantervaringen worden maandelijks gemeten. Het aanbod en service van eigen assortiment en van verkoopppartners ligt, qua beoordeling, met elkaar in lijn. Er zijn geen wezenlijke afwijkingen in gepercipieerde service. “Krijgen we een 8,5 à 9 van onze klanten.” Kruidvat experimenteert ook met social shopping. “Met L’Oreal bjvoorbeeld deden we een live uitzending op Instagram met een beauty artist. We willen met onze leveranciers leren hoe die kanalen werken. Qua omvang is dit nog beperkt. Het is geen massakanaal in salestermen, maar wel een thema.” Foto: Dominic Kurniawan Suryaputra, Unsplash
emerce
06-01-2025 06:14