MAGNA: ‘Digitale advertentiemarkt blijft groeien’

Ondanks het ontbreken van grote evenementen zoals verkiezingen, een EK- of WK-voetbal of Olympische Spelen, voorspelt bureau MAGNA een stabiele groei in Nederland van digitale reclame. Adverteerders in retail, technologie en automotive blijven investeren in creatieve en datagedreven campagnes. De OOH-markt (Out of Home) neemt komend jaar wederom met ongeveer 10 procent in bestedingen toe, verwacht MAGNA.​ Deze groei komt overigens niet alleen uit digitale objecten; doordat OOH in toenemende mate fungeert als uiterwaarde voor televisie, neem de vraag naar (met name) abri’s toe.​ Steeds meer grote en middelgrote retailers betreden de ooh-markt als onderdeel van hun retailmediapropositie en stellen hun winkelvloer open voor digitale schermen. De audiobestedingen groeien met ongeveer 7 procent naar 280 miljoen euro. Digitale audio neemt met 20 tot 30 toe naar zo’n 17 miljoen euro.​ Op de printmarkt stabiliseren dagbladen zich enigszins. MAGNA verwacht hier een kleine daling in omzet. De markt voor zowel magazines als huis-aan-huisbladen blijven het relatief zwaar hebben; de verwachting is daar een daling van tussen de 10 en 15 procent. Het zijn met name de huis-aan-huisbladen die last hebben van het verdwijnen van retailers in de winkelstraten. Ze moeten creatief zijn en op zoek gaan naar nieuwe adverteerders. Door het ontbreken van grote sportevenementen voorziet MAGNA een beperkte krimp van ongeveer 3 tot 4 procent op televisie, die volledig gedreven wordt door dalende televisiespotbestedingen.​ De totale schermtijd gaat wel toenemen. Door het mediagebruik op alle schermen binnen een huishouden te meten, treed er een lichte lineaire kijktijddaling op tot 3 procent met daar tegenover een stijging van de totale schermtijd tot 10 procent.​ Kijken via het grote scherm lijkt populairder dan ooit en komt onder meer door de vele video on demand (vod)-aanbieders met kwalitatieve content zoals series en films. 2025 gaat ook het jaar worden van de doorbraak van adverteren binnen de zogeheten SOD-platforms, het zogeheten SAVOD (subscription advertising video on demand) model. Daar ontstaat schaal met partijen als Videoland, Disney+, HBO-Max en in Q3 2025 de komst van Amazon-Prime en eventueel Netflix, en anderzijds de mogelijkheid om brandsafe binnen kwalitatieve content op basis van first-party data te adverteren.
emerce
02-01-2025 06:11