TikTok wordt in Nederland in 2025 een e-commercespeler om serieus rekening mee te houden. Afgelopen jaar legde de video-app de fundamenten voor een platform waar verkopers veel naar kunnen uitbesteden.
Wanneer de Nederlandse versie van TikTok Shop exact live gaat, is nog onduidelijk. Heel lang kan het niet duren, aangezien de Chinezen duidelijk bezig zijn om op tempo en op schaal een internationaal groeiplan uit te voeren.
In Europa heeft de app naar eigen opgave 175 miljoen maandelijkse gebruikers. Al geruime tijd staat er een programma klaar voor adverteerders om deze groep te bereiken. Die adverteerders hoeven niet echt nieuwe vaardigheden te leren, want ook deze app wordt veelvuldig gebruikt als een zoekmachine. Bekend terrein.
De transactionele (= e-commerce) kant van de video-app is al bijna twee jaar live in het VK, is praktisch live in Spanje en Ierland en wordt getest in Italië en Duitsland. Moederbedrijf Bytedance stopt niet totdat Shop in heel Europa beschikbaar is voor wie dat wil.
Maar waar gaat het nu eigenlijk over? TikTok Shop is een geïntegreerde winkelfunctie binnen de gelijknamige app die bedrijven, merken en influencers in staat stelt om producten rechtstreeks aan gebruikers te verkopen. Gebruikers kunnen producten ontdekken via video’s en livestreams en eenvoudig aankopen doen zonder de app te verlaten. Verkopers kunnen hun producten presenteren, interactie aangaan met klanten en – in Engeland althans – gebruikmaken van TikToks verzendopties.
Live streaming door accounts met een TikTok Shop, bijvoorbeeld, is afgelopen jaar met 64 procent toegenomen. Op dagbasis bekeken is het aantal live streams bijna verdubbeld (+93%). In Engeland zijn er tweehonderdduizend bedrijven die op het netwerk een account hebben. Dat gebruiken ze hetzij om hun gezicht te tonen, hetzij als extra verkoopkanaal.
Wereldwijd gezien zijn er een kleine 43.000 commerciële gebruikers die van geregistreerde merken toestemming om hun spellen te verkopen via de Shop-sectie van de video-app. Zalando kwam daar recentelijk nog bij; een platform dat op een ander platform handel drijft.
Dat is niet zo vreemd, want tweederde van de aankopen op het videoplatform speelt zich af in de categorieën Beauty, Fashion en Near Food.
Eind 2023 waren er vijftien miljoen actief op TikTok. In de laatste zes maanden van dat jaar groeide het aantal social shops met zes miljoen.
Het bedrijf verdient geld aan de verkoopcommissies (VK: 9%), maar ook aan reclame-activiteiten. Die twee gaan goed samen maar zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Naar schatting realiseerde TikTok in de eerste zes maanden van 2024 een omzet van rond de 17 miljard dollar. Dat vertegenwoordigde toen een stijging van zestig procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Naarmate meer landen TikTok Shops krijgen, wordt een nieuw geïntroduceerd reclamesysteem steeds relevanter. Deze dienst richt zich op de snuffelende en oriënterende shopper. Search Ads Campaign, zoals het heet, bouwt voort op de Search Ads Toggle-functie.
Komend jaar gaan de winkelluiken op TikTok in Nederland dus open. De app groeit in bereik en gebruik en de consument zal er automatisch meer gaan shoppen. De e-commercemarkt als geheel echter groeit niet veel meer, zes procent in de eerste helft van 2024. Wat TikTok aan marktaandeel pakt zal ten dele elders verdwijnen.
In de VS wordt google gezien als de grote verliezer. Dit zal het eerst merkbaar worden in de domeinen Beauty, Fashion en Near Food.
Eind 2017 kocht het toen hier onbekende Bytedance de app muziekvideo Musical.ly voor een miljard dollar. Na de overname werd het stil, werd iedereen jonger dan 13 jaar er vanaf gegooid en vond negen maanden later de rebranding naar TikTok plaats. Nu, zeven jaar later, is het een van de Chinese internationale platformen die markten doen sidderen.
emerce
31-12-2024 06:02