Het jaar van Google: marktmacht onder vuur

De nieuwe versie van Chrome ging niet door, mogelijk moet Google de browerbusiness zelfs afstoten van de rechter en concurrenten knagen aan marktaandeel Search. Googles marktmacht is niet meer vanzelfsprekend. De cijfers zeggen het. Googles omzet uit reclame-activiteiten groeide niet eerder zo langzaam als afgelopen najaar, nog maar nét tien procent. Bij de reclame-omzetten op Google Network is zelfs sprake van een kleine daling. Niet dat het aandeelhouders veel uitmaakt, want het aandeel Alphabet stond niet eerder zo hoog als nu. Dat komt mede door de sterke groei van YouTube en nieuwe activiteiten als Cloud: +35%, Subscriptions, Platforms en Devices: +28%. Niettemin staat de core business onder druk. Van wie? Google is niet meer de betrouwbare aanjager van verkeer naar websites die het twee decennia was. Er zit weinig groei meer in zoekmachineverkeer. AI en sociale media als TikTok en LinkedIn ontwrichten de reclametak van de zoekmachine. In de VS daalt Googles marktaandeel op de markt voor zoekadvertenties volgend jaar onder de vijftig procent, volgens nieuw onderzoek van eMarketer. Kleinere adverteerders moéten wel naar andere kanalen voor reclame en verkeer kijken. Google is te duur geworden. Enkel de grote bedrijven met diepe zakken kunnen enigszins concurreren met de reclamebudgetten waar partijen als Temu en Shein de markt mee afkopen. Er is de Chinezen veel aan gelegen om binnen de kortste keren een degelijk marktaandeel te verwerven in het westen. En dat lukt ze ook, want bij de laatste telling had Temu 4,6 miljoen bezoekers c.q. klanten en Shein 5,8 miljoen. En wat zijn die nieuwe kanalen dan voor retailers? TikTok staat te trappelen om zijn transactionele model breed in Europa uit te rollen. Mét het bijbehorende reclamesysteem natuurlijk dat inherent is van zijn dienstverlening. Dit zal niet het einde inluiden van Google, maar de concurrentie is wezenlijk omdat de markt keuze krijgt. Die stelling alleen al zal richting overheden en federale rechters natuurlijk zwaar wegen in het verweer tegen monopolieklachten. Voor Chrome gelden die echter niet. Bij de browerbusiness geniet Google amper concurrentie, ondanks leuke nieuwe initiatieven als Arc en Zen. Het Amerikaanse ministerie van Justitie wil via de rechter Google-moederbedrijf Alphabet dwingen om zijn webbrowser Chrome af te stoten. Een afsplitsing en het verplicht moeten delen van zoekgegevens zou de digitale markt een immense impuls geven. Kleine zoekmachines als Ecosia en Qwant (Europeanen die een pact sloten) krijgen bérgen nieuwe grondstof en de navelestreng tussen zoeken, browsen en adverteren wordt doorgeknipt. Het is nog wel de vraag of onder Trump deze zaak wordt voortgezet. Trump wil diverse departementen hervormen en was eerder al geen voorstander van het opsplitsen van Google. In juli zag Google definitief af van zijn plan om de ondersteuning van third party cookies, oftewel reclamecookies, uit Chrome te verwijderen. Chrome is een stuurloos schip nu het techbedrijf definitief de regie over zijn toekomst is verloren. De browsermaker wilde 3rd party cookies-tracking eruit halen, maar voor de wijze waarop krijgt geen groen licht. Alles blijft bij het oude en Chrome is de enige grote browser die de privacy van zijn gebruikers opoffert voor adverteerders die hun commerciële boodschappen afvuren op klikkende en swipende gebruikers. Foto: Nik Shuliahin , Unsplash
emerce
30-12-2024 06:15