Door de invloed van kunstmatige intelligentie (AI) zullen bureaus steeds vaker van urenmodellen overstappen naar resultaatgerichte prijsmodellen. AI zorgt ervoor dat belangrijke schakels in de raclemeketen, waaruit bureaus een groot deel van inkomsten halen, drastisch veranderen of zelfs verdwijnen. Dat zijn enkele conclusies uit onderzoek naar de impact van AI op digital agencies dat Emerce vandaag publiceert.
Waar AI momenteel met name aangewend wordt om workflows te versnellen – denk aan snellere conceptontwikkeling, het automatiseren van repetitieve taken en het creëren en opschalen van (gepersonaliseerde) content – is de verwachting dat het domein mediaplanning en -inkoop sterk geautomatiseerd zal worden, waardoor traditionele rollen van mediaplanners en -inkopers minder relevant worden. Kort gesteld zullen er minder ‘hand-overs’ zijn.
Ook zullen hyperpersonalisatie en optimalisatie versnellen; AI maakt het mogelijk om campagnes real-time te optimaliseren en hypergepersonaliseerde content te leveren, iets waar veel agencies eerder niet volledig in slaagden.
Dat delivery en performance op media-uitingen de domeinen zijn waar het gros van de reclamebureaus zijn geld verdient, betekent dat er verandering nodig is.
Reden voor Emerce om te onderzoeken welke impact AI tot op heden heeft gehad, hoe agencies daarop reageren en hoe zij hun business de komende tijd zien veranderen. Hoe zorg je dat je medewerkers, organisatie en businessmodel mee veranderen?
Hiervoor zijn gesprekken gevoerd met onder meer Boris Nihom (Dentsu Creative Amsterdam), Raymond Muilwijk (iO), Victor Knaap (Monks), Job Deibel (DEPT) en Pascal Rotteveel (Dentsu Lab EMEA).
Het volledige onderzoek is hier te vinden.
emerce
18-12-2024 06:02