Nederlandse consumenten hebben in het derde kwartaal 7,8 miljard euro online uitgegeven. In totaal gaf de Nederlander een miljard euro buiten de landsgrenzen uit.
Dit blijkt uit de jongste Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.
De groei in online bestedingen is vooral zichtbaar binnen de dienstensector, waar een stijging van 8 procent wordt gerealiseerd. Bij producten is een lichte groei zichtbaar, van slechts drie procent.
De helft van de aankopen doet men via de desktop of laptop, terwijl 37 procent via de smartphone gaat.
Het gebruik van creditcards als betaalmiddel stijgt, van 8 naar 10 procent. iDEAL is goed voor 71 procent van de transacties (-2 procentpunten).
Gekeken naar consumenten die in het buitenland shoppen, vindt 27 procent van de cross-border bestedingen bij Chinese winkels plaats en 23 in Duitsland.
In totaal gaf de Nederlander een miljard euro buiten de landsgrenzen uit. Een jaar geleden ging het om twaalf procent van de totale bestedingen, dit jaar om veertien procent.
emerce
17-12-2024 06:30