Topman Publicis verkneukelt zich om fusie Omnicom-IPG

Topman Arthur Sadoun van reclamegigant Publicis kan niet wachten op het samengaan van zijn concurrenten Omnicom en IPG. In een video aan zijn medewerkers legt hij uit waarom. Mocht de overname van IPG groen licht krijgen van de toezichthouders dan betekent dat wel twee jaar spel voor Publicis. “Zo’n proces vraagt van alle leiders in de organisatie om zich op interne zaken te richten.” “Zelf investeerden wij afgelopen tien jaar ruwweg hetzelfde bedrag dat Omnicom betaalt in data en technologie. Bij ons is de transformatie al achter de rug. Alles is geïntegreerd en we kunnen ons met laserfocus op de klanten richten.” De Fransman juicht het toe dat er het aantal globale concerns aan de top van vier naar drie gaat. Sadoun ziet dat als een goede zaak voor de markt. “Geniet er maar van dat jullie nu top dog zijn. Wen er niet aan, want misschien ben je dat na 2025 niet meer.” Elk van de grote concerns Omnicom, Interpublic, WPP en Publicis investeert deze jaren honderden miljoenen euro’s in nieuwe technologie. Generatieve AI kan de werk- en productieprocessen bij bureaus aanzienlijk efficiënter maken. In hoeverre dat het personeelsbestand beïnvloedt, moet nog blijken. Een vergelijkbare ontwikkeling bij Klarna resulteerde erin dat de Zweden al een jaar geen mensen meer aannemen. In dezelfde adem met de grote vier marketing- en mediaconcerns worden ook nog Dentsu en Havas vaak genoemd. Zij zijn qua omzet wel een slag kleiner.
emerce
16-12-2024 10:50