Het dieptepunt in fusies en overnames is achter de rug, stelt ABN AMRO. In de sector Technologie, Media & Telecom (TMT) trekken dit soort bouwactiviteiten weer aan.
In Nederland leidde de hogere rentes in 2023 tot een correctie, gekarakteriseerd door een afnemende werkgelegenheid en een sterke stijging van het aantal overnames van Nederlandse scale-ups door kasrijke kopers uit met name de VS en het VK. Fusies en overnames en beursintroducties bleven juist uit in het grotere segment. Deze correctie is achter de rug, aldus de bank in een nieuwe marktbeschouwing.
De trend van dit moment is de sterke vraag naar AI-specialisten die moeten helpen de productiviteit te vergroten. Enerzijds van bedrijven zelf, anderzijds als onderdeel van de producten die softwarebedrijven maken.
“Ondanks de hype rond AI verkeert de technologie voor veel bedrijven nog in een experimentele fase, waarbij ze zoeken naar concrete toepassingen die schaalbaar en economisch rendabel zijn. ABN AMRO verwacht dat 2025 een kantelpunt zal blijken te zijn, waarbij nieuwe AI-innovaties en toepassingen de groei van de hele economie vanaf 2025 kunnen versnellen door groei van de arbeidsproductiviteit. Voor de tech-sector verwacht ABN AMRO groei van 7 procent voor 2025.”
In de mediasector is de invloed van AI al duidelijk merkbaar, bijvoorbeeld in de manier waarop reclamebureaus hun strategieën en campagnes ontwikkelen. Dit leidt tot efficiëntere en effectievere marketingcampagnes. De mediasector blijft in de visie van de bank echter ook conjunctuurgevoelig en zal naar verwachting met 1 procent groeien in 2025, ten opzichte van het goede mediajaar 2024.
Het is niet uitgesloten dat er in 2025 een shake-out plaatsvindt, juist als gevolg van de opkomst van AI en terughoudende adverteerders. In Duitsland, zo bleek vorige week, maakt een op de vier marketingbureaus geen winst. Er is weinig reden aan te nemen dat Nederland er veel anders voor staat.
emerce
16-12-2024 05:57