Consumentenbond: vliegticketwebsites sjoemelen met extra kosten

Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en stoelreserveringen. Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Ook geven deze sites vaak geen compleet aanbod en verstoppen ze extra kosten. De Consumentenbond raadt consumenten aan vliegtickets rechtsreeks bij de luchtvaartmaatschappij te kopen. De Consumentenbond bekeek de prijzen voor vliegtickets op 11 populaire ticketwebsites1. Opvallend is dat deze sites tot vier keer zoveel vragen voor bagage en stoelreserveringen als luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast verstoppen sommige sites verplichte boekingskosten. Die kunnen oplopen tot 63 euro per persoon, terwijl luchtvaartmaatschappijen zelf zulke kosten niet rekenen. De vliegticketsites beloven ook uitgebreide vergelijkingen, maar vaak ontbreken (goedkope) vluchten van easyJet, KLM of Ryanair. Ook verkopen ticketsites onzindiensten. Zo biedt eSky online inchecken aan voor 7 euro, terwijl dat gratis is bij elke luchtvaartmaatschappij. En Booking.com verkoopt een pakket van 97 euro voor het wijzigen en annuleren zonder servicekosten. Ook bij vluchten die helemaal niet te wijzigen of annuleren zijn. Zulke servicekosten betalen passagiers niet als ze rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij boeken. En Booking.com en Gotogate laten van sommige luchtvaartmaatschappijen niet kloppende vliegtuigplattegronden zien. Consumenten denken dan te betalen voor een stoel bij een nooduitgang met extra beenruimte. Maar zij krijgen een van de krapste stoelen aan boord.
emerce
16-12-2024 13:59