Infographic: Records Black Friday gebroken ondanks voorzichtige prognoses

Black Friday 2024 heeft opnieuw alle verwachtingen overtroffen. Met een omzetgroei van 3,6 procent binnen Tech & Durables producten (consumentenelektronica) vergeleken met vorig jaar (week 48 2024 t.o.v. week 47 2023), breekt de grootste koopjesweek van het jaar wederom records, meldt GfK. De groei beperkte zich niet alleen tot de Black Friday-week zelf (week 48), maar was ook duidelijk zichtbaar in de weken voorafgaand aan het evenement. Vanaf begin november, toen de eerste deals verschenen, groeide de omzet in de periode van week 45 t/m 48 met bijna 6%. Bijna 64 procent van de omzet werd gerealiseerd via online kanalen, die een groei van 4,7 procent lieten zien. Ook fysieke winkels droegen bij aan het succes met een omzetgroei van 1,7%. Deze gecombineerde prestaties tonen aan dat zowel online als offline winkelen een belangrijke rol spelen in de populariteit van Black Friday. Grote categorieën zoals laptops, smartphones, tablets, headsets/headphones, stofzuigers en koffiezetapparaten noteerden flinke groei. Een opvallende trend is het aandeel van artikelen die met ten minste 15 procent korting werden verkocht. Bijna 4 op de 10 producten werden tijdens Black Friday 2024 met minimaal 15 procent prijskorting aangeboden, een stijging ten opzichte van voorgaande jaren. Ook buiten consumentenelektronica waren er opvallende resultaten. De Fashion-categorie, traditioneel sterk tijdens Black Friday, zag een omzetgroei van 5 procent in de weken 46 t/m 48. Schoenen lieten een bijzonder sterke groei zien van 11%. Binnen Home Entertainment was er in de twee weken voorafgaand aan Black Friday een groei in spelcomputerverkopen (+7%), evenals dubbele groeicijfers voor fysieke boeken en muziek (cd’s en vinyl). Doordat Black Friday kort op Sinterklaasavond viel, heeft dit waarschijnlijk bijgedragen aan deze stijging, omdat deze producten vaak populaire cadeau-items zijn. Pdf versie hier
emerce
14-12-2024 07:41