Fors minder klachten over betaalde doorschakeldiensten

Het verbod op betaalde doorschakeldiensten naar gratis 0800-nummers dat twee jaar geleden werd ingevoerd, heeft geleid tot een aanzienlijke daling van het aantal meldingen bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Tegelijkertijd waarschuwt de ACM voor nieuwe vormen van misleidende praktijken die tot onverwacht hoge telefoonrekeningen kunnen leiden. Betaalde informatienummers, zoals 0900-, 0906- en 0909-nummers, werden jarenlang gebruikt voor zogenoemde ‘doorschakeldiensten’. Hierbij werden consumenten doorgeschakeld naar nummers die vaak gratis te bellen zijn, zoals 0800-nummers van klantenservices of overheidsinstanties. Veel bellers hadden niet in de gaten dat zij belden met een doorschakeldienst. Dit leidde regelmatig tot hoge onverwachte telefoonrekeningen en ondanks diverse handhavingsacties bleef het aantal meldingen hoog. In december 2022 is de regelgeving aangescherpt en is het verboden om met 090x-nummers een doorschakeldienst naar 0800-nummers aan te bieden. Na inwerkingtreding van de striktere regels heeft de ACM ook diverse handhavingsacties uitgevoerd. Dit leidde tot het intrekken van meer dan vierhonderd 090x-nummers. Nu zijn er veel minder meldingen, maar ze zijn nog niet verdwenen. Een voorbeeld is het gebruik van Google-advertenties waarin malafide bedrijven zich voordoen als klantenservice van bekende bedrijven of organisaties. Ze omzeilen het verbod door gebruik te maken van bijvoorbeeld een geografisch 020-nummer in plaats van een 0900-nummer. De advertenties sturen consumenten naar een betaald informatienummer, waar ze lange wachttijden ervaren en hoge kosten maken zonder daadwerkelijk geholpen te worden. Bij het bellen naar het nummer hoort de beller dat dit 80 cent per minuut kost en wordt daarna tien minuten of langer in de wacht gezet. Vervolgens wordt gemeld dat hij nu niet kan worden geholpen. Daarna wordt de beller teruggebeld door een anoniem nummer, een 020-nummer of een 085-nummer. Hij krijgt dan te horen dat hij een verkeerd nummer had gebeld en wordt vervolgens alsnog doorgeschakeld naar het juiste (gratis) nummer. De ACM heeft sinds 2023 meerdere nummers ingetrokken die bij deze praktijken betrokken waren en blijft waakzaam om consumenten te beschermen tegen deze vormen van misleiding.
emerce
13-12-2024 09:00