Conversie-optimalisatie, of in jargon: CRO, hoort binnen een organisatie niet bij een kleine groep te liggen. Iedereen van boven tot onderen moet bezig zijn met procesverbetering.
“Wat is het verschil eigenlijk tussen marketing en product? Iedereen werkt uiteindelijk aan dezelfde customer journey. Je bent bezig gevalideerd keuzes te maken en in kleine stapjes de conversie te verbeteren. Waarom hoort dat bij een klein groepje mensen die daar mee bezig is?”
Ton Wesseling bepleit in een interview met Emerce TV dat de vak CRO, conversieratio-optimalisatie, langzamerhand verdwijnt. “Iedereen zou een beetje beter moeten willen worden. Het is logisch dat de grenzen verdwijnen. Experimenteren hoort tegenwoordig bij cultuur. Het is een proces van leren en groeien.”
De ondernemer kijkt terug op het CRO-vak, dat hij in Nederland met compagnon Bart Schutz mede vorm gaf via hun bureau Online Dialogue. “Het is een langetermijninvestering. Dat krijgen bedrijven door. Er is geen silver bullet. Het is goed om continue te experimenteren, maar pas op dat je je blik op de organisatie, de omgeving, klanten, producten en concurrenten niet kwijtraakt.”
“Het boeit niet of die ene knop roze of roze-paars is. Die knop is nooit de essentie. Het product en de klantbeleving wel.”
Wesseling betoogt dat AI veel detailwerk kan automatiseren. De waarde van de menselijk medwerker zit vooral in de grote stappen zetten. “Een beetje chaos creëren, innovatie doen. Het is altijd de mens die uiteindelijk de keuzes maakt.”
*) Het interview met Ton Wesseling is onderdeel van de nieuwe videocollectie Conversion 2024.
emerce
12-12-2024 08:42