Nederlandse maakbedrijven vergeten na te denken over hun toekomst van hollen van kwartaal naar kwartaal. Eigenlijk moeten ze, zo betoogt Rik Vera op Emerce TV, hun businessmodel opnieuw uitdenken.
“Innovatie is niet per se het aanpassen van bestaande producten. Het gaat eerder om het aanpassen van de interactie met de buitenwereld”, over de rol van producten in de wereld buiten de fabriek.
Futuroloog Rik Vera zegt dit in een interview dat hij samen met Remco van Nieuwenhoven van bureau Orange Juice ondergaat op Emerce TV.
Van Nieuwenhoven: “Het is lastig om maakindustriebedrijven uit hun denkpatronen te halen. Ze willen van 1.0 een stapje vooruit, maar wij kijken van 1.0 naar 4.0 en denken het businessmodel opnieuw uit. Als je vijf a tien jaar hetzelfde doet, is jet lastig uit kader te stappen. Je moet een ander perspectief nemen en niet meer van kwartaal naar kwartaal denken maar: ‘waar staan we over vijf jaar’.”
Vera (foto): “Innovatie ligt niet enkel bij techbedrijven. De maakindustrie is heel groot in Benelux. Zij máken de producten die wij dagelijks gebruiken. We zijn vergeten hoe belangrijk dat is.”
“De maakindustrie heeft lang nagelaten om data te verzamelen. Dan kun je niets met AI en robotisering.”
emerce
11-12-2024 08:27