Zeven donatieplatforms informeren voortaan duidelijker over de kosten die zij rekenen. Dit is het resultaat van een actie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM ontving de afgelopen periode veel meldingen van consumenten over donatieplatforms. Dit zijn online platforms waarop je een actie kunt starten om geld in te zamelen voor een persoonlijk, maatschappelijk of liefdadigheidsdoel.
Donatieplatforms moeten duidelijk vermelden welk bedrag, inclusief btw, ze van je donatie inhouden. Consumenten meldden dat zij dachten dat het platform geen kosten zou rekenen bij inzamelingsacties. Pas later ontdekten zij dat het platform een percentage inhoudt van de gedoneerde bedragen. De ACM heeft vervolgens zeven grote donatieplatforms hierop aangesproken. Zij hebben inmiddels hun informatie verduidelijkt. Het betreft de platforms Doneeractie, Doneerveilig, Geef.nl, Getfunded, GoFundMe, Steunactie en Whydonate.
Een platform voor inzamelingsacties moet voldoen aan de regels die gelden voor aanbieders van online diensten. Zo moeten zij duidelijke informatie geven over de prijs voordat de inzamelingsactie wordt gestart. Deze informatie moet op een goed zichtbare plaats op de website staan en duidelijk en begrijpelijk zijn. Dit houdt in dat gebruikers niet op zoek hoeven te gaan naar deze informatie. Informatie onder een ‘i-tje’, achter een icoon of een link waarop je moet klikken is niet voldoende. Degene die een inzamelingsactie start moet geïnformeerd worden over de transactiekosten die het platform rekent bij het overboeken van de donatie. Op basis van deze informatie kan hij besluiten of hij de inzamelingsactie wil starten en bij welk platform. Hiermee wil de ACM teleurstelling bij gebruikers voorkomen als achteraf blijkt dat een deel van de opbrengst bij het platform achterblijft.
emerce
05-12-2024 12:00