Fulfilmentspecialist Monta verwerkte voor de tweeduizend webwinkels die klant zijn bijna de helft meer orders dan een jaar geleden.
Directeur Edwin van der Ham: “Bij ons werd het record van vorig jaar Black Friday afgelopen maandag al verbroken. En dinsdag weer.” Dit is in lijn met de transactiecijfers die iDEAL rapporteert.
“Onze software kan op basis van data en AI zeer nauwkeurige voorspellingen doen, we wisten dus aan het begin van deze week al hoeveel orders er vandaag met Black Friday ongeveer zouden binnenkomen. Voor ons is het dus niet zozeer een verrassing.”
Daarnaast ziet Monta ook veranderingen in het aantal orders over de grens. Van der Ham: “In het buitenland zien we zelfs een groei van maar liefst 68 procent ten opzichte van Black Friday vorig jaar. Buitenlandse consumenten lijken dus de weg naar de Nederlandse webshops te hebben gevonden. Vooral Duitsland wint aan populariteit als eindbestemming voor consumentenbestellingen.”
Er werd veel besteld binnen de categorie home-accessoires, skincareproducten en speelgoed. Supplementen en health-gerelateerde producten winnen ook aan populariteit.
De categorieën kleding/schoenen en elektronica zijn het populairst, volgens transactiedata van ABN AMRO. Maar inkoopplatform Orderchamp ziet dat net anders. Categorieën die er uitspringen zijn: alles dat aan kerst is gelieerd, in Nederland natuurlijk ook Sinterklaas, en meubels, decoratie en seizoensdecoratie. Daar binnen zie je als topcategoriëen kaarsen en sierraden. En, opvallend, food- en drinkware, specerijen, smaakverrijkers, siropen en vlees, vis en groenten in blik.
Foto: Ashkan Forouzani, Unsplash
emerce
02-12-2024 09:52