Vrijdag opende ViaTim de deuren van de eerste pakketwinkel, aan de voet van de Erasmusbrug in Rotterdam. Dagelijks kunnen consumenten hier 800 consumenten pakketten inleveren of afhalen. Dit soort aantallen vraagt om een nieuwe oplossing. Geen traditioneel servicepunt of 250 meter aan pakketkluis, maar een toegewijde pakketwinkel voor alle vervoerders. Een nieuwe oplossing in de strijd om de steeds toenemende aantallen pakketten in Nederland in goede banen te leiden.
Met 900 buurtpunten die dagelijks 20.000 pakketten verwerken is ViaTim de grootste pakket-servicepunten-leverancier voor de Nederlandse en Belgische pakketbezorgers.
Het afgelopen jaar ziet ViaTim het steeds drukker worden bij hun buurtpunten. Er zijn nu al 50 punten die meer dan 100 pakketten, soms wel 200 pakketten, per dag overhandigen. Sinds supermarkten zijn gestopt met de verkoop van tabak, hebben veel van hun servicepunten ook hun rol als pakketpunt opgegeven. Maar ook winkelketens zoals Blokker en BCC, die servicepunten runden, sluiten de deuren. Traditionele winkel-pakketpunten haken steeds vaker af: het wordt te druk, of de enorme stroom pakketten belemmert hun andere werkzaamheden
Sinds corona is het aantal pakketten naar servicepunten vervijfvoudigd. Platforms als Vinted en Marktplaats hebben een nieuwe groep verzenders gecreëerd, terwijl bedrijven als Wehkamp bezorging naar servicepunten goedkoper maken, wat zorgt voor drie keer meer pakketten. In Nederland gaat 15 procent van de pakketten naar een servicepunt, maar in buurlanden is dat al 40 procent. Scandinavië loopt voorop: daar is dit aandeel zelfs 80 procent. De groei in Nederland volgt.
emerce
30-11-2024 06:41