Dit jaar geven adverteerders wereldwijd 253 miljard dollar uit aan reclame op social media. Dat is 23,5 procent van het totaal aan online en offline budgetten.
Cijfers van onderzoeker WARC laten verder zien hoe veel reclamegeld er dit jaar wereldwijd naar online en offline kanalen gaan.
Een kleine zeventig procent (68,8% of 741 miljard dollar) van alle reclamebudgetten gaat naar online-only bedrijven als Google, Amazon en Meta.
Lineaire televisie is net niet de hekkensluiter, maar van dominantie is in de reclamewereld in elk geval geen sprake. De budgetten die in 2024 naar televisie gingen stegen met 1,9 procent tot 154. Er waren Amerikaanse verkiezingen, Olympische Spelen en een EK Voetbal voor nodig om deze plus eruit te persen.
Retailmedia, een betrekkelijke nieuweling in het digitale portfolio, zal naar verwachting ook in het vierde kwartaal een piek bereiken, omdat merken strijden om consumenten dicht bij het aankooppunt te bereiken. Wereldwijd zullen de retailmedia-uitgaven naar verwachting met 16 procent stijgen tot een totaal van 46 miljard dollar. Amazon alleen al zal op dit moment naar verwachting 17 miljard dollar van adverteerders ontvangen, een stijging van 18 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Foto: sebastiaan stam, Unsplash
emerce
29-11-2024 07:45