Meer Nederlanders staan open voor fieldmarketing voor goede doelen

Het percentage Nederlanders dat openstaat voor fieldmarketing door een commerciële organisatie is gelijk gebleven aan 2022, voor goede doelen is deze groep significant gegroeid. Dit blijkt uit de DDMA Fieldmarketing Monitor 2024, een consumentenonderzoek van branchevereniging DDMA. Aandachtspunt is wel dat consumenten de frequentie van fieldmarketing als toegenomen ervaren, vooral onder goede doelen en energieleveranciers. Veel consumenten weten vaak ook niet meer precies door welke organisaties uit deze sectoren ze zijn aangesproken. De DDMA Fieldmarketing Monitor 2024 laat zien dat het percentage Nederlanders dat openstaat om door een commerciële organisatie aangesproken te worden door fieldmarketing (op straat, aan de deur of op locatie), gelijk is gebleven aan 2022 (48%). Deze groep worden ook wel de ‘acceptors’ genoemd. Er is hierbij geen opvallend verschil zichtbaar tussen de sectoren telecom (46% acceptors), energie (45% acceptors), loterijen (44% acceptors) of uitgeverijen (45% acceptors). Positief is dat de groep acceptors van fieldmarketing voor goede doelen significant is gegroeid van 52% naar 58% in 2024. De DDMA Fieldmarketing Monitor 2024 laat zien dat de focus op deze acceptors belangrijk blijft: je spreekt mensen aan die dat willen, dit creëert een positiever sentiment, en het levert organisaties bovendien een hogere conversie op. Een grote groep Nederlanders staat open voor fieldmarketing, maar drie op de vier consumenten (74%) heeft wel moeite met een directe aankoopbeslissing, vooral als het gaat om complexere producten en abonnementen. Hier ligt een belangrijke rol voor fieldmarketingprofessionals om consumenten goed, volledig en met de juiste toon te informeren. Het directe contact bij fieldmarketing is juist geschikt om deze aspecten te versterken. Iets wat nog niet altijd gebeurt, zo blijkt uit het onderzoek: van de mensen die negatieve feedback gaven over de contactpersoon met wie ze spraken, gaf 21% aan dat de toon van het gesprek hun grootste probleem was. Daarnaast vond 19% dat ze niet de juiste informatie kregen. Ten opzichte van 2022 laat de DDMA Fieldmarketing Monitor 2024 zien dat de daadwerkelijke frequentie van fieldmarketing (hoe vaak men is aangesproken) niet is toegenomen, maar wel de gepercipieerde frequentie (hoe vaak het aanspreken ervaren wordt). Dit is met name opvallend voor de sectoren goede doelen en energieleveranciers, die ook een minder onderscheidend vermogen laten zien: slechts 1 op de 3 consumenten herinnert zich bij deze sectoren door welke organisatie ze zijn aangesproken. Voor de branche is het van belang om deze perceptie niet om te laten slaan en aandacht te besteden aan onderscheidenheid. De DDMA Commissie Fieldmarketing heeft de inzichten uit de DDMA Fieldmarketing Monitor verwerkt in een adviesrapport, exclusief voor DDMA-leden.
emerce
28-11-2024 15:00