Miljoenen Nederlandse consumenten ondervinden hinder bij het webwinkelen. Dat is de groep met een lichamelijk beperking. Winkels helpen hen niet en laten daardoor miljarden omzet liggen.
Thuiswinkel.org, Betaalvereniging Nederland en digital agency Level Level rekenden voor hoe groot dat bedrag is: 4,2 miljard euro.
Een kwart van de Nederlanders heeft een beperking en kan alleen gebruik maken van goed digitaal toegankelijke websites. Dit komt overeen met pakweg 4,5 miljoen mensen. Uit de Click-Away Pound Survey blijkt bovendien dat 69% van de mensen met een beperking een aankoop afbreekt bij een ontoegankelijke webshop.
Vanaf juni 2025 geldt de European Accessibility Act (EAA) voor alle webshops in Europa. Dat is een wet. Voor Nederlandse webshops betekent dit dat zij de komende tijd stappen moeten zetten om toegankelijk te worden voor alle klanten, inclusief Nederlanders die hulpmiddelen gebruiken zoals screenreaders, braille displays of aangepaste muizen en toetsenborden.
Ondanks deze naderende deadline blijkt uit een analyse van meer dan 300 Nederlandse websites dat bijna geen enkele webshop volledig voldoet aan de toekomstige richtlijnen voor digitale toegankelijkheid.
Het is nog niet duidelijk welke instanties in Nederland de handhaving van de EEA krijgen opgelegd. Uitzondering zijn de financieel georiënteerde diensten. Daar gaat de AFM op de digitale toegankelijkheid toezien.
Vorige week maakte het Duitse Eye-Able bekend dat het twintig miljoen venture capital ophaalde om zijn testsoftware voor digitale toegankelijk verder over Europa uit te rollen. Die software automatiseert het testen en rapportages die tot nu toe overwegend met de hand werden gedaan.
Foto: S. Tsuchiya, Unsplash
emerce
28-11-2024 13:56