Eén op de drie Nederlanders bestelt tijdens Black Friday en Cyber Monday komende dagen meer online dan gedurende de rest van het jaar. Het vragen van kosten voor het retourneren van online bestelde producten kan helpen om consumenten meer bewust te maken van hun koopgedrag: 20 procent van de Nederlanders geeft aan wat langer na te denken voordat ze producten bestellen, terwijl 19 procent alleen nog producten bestelt die ze echt nodig hebben. Dat blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates onder 500 Nederlanders.
Black Friday en Cyber Monday zijn in Nederland inmiddels een traditie geworden. Ieder jaar bieden de meeste webwinkels producten aan voor een fractie van de normale verkoopprijs. 32 procent van de Nederlanders bestelt tijdens Black Friday en Cyber Monday meer online dan gedurende de rest van het jaar. 26 procent doet vaak meerdere aankopen tijdens deze periode.
De meeste consumenten (27%) doen van tevoren onderzoek, houden aanbiedingen in de gaten en wachten tot Black Friday of Cyber Monday om die aankoop te doen. 19 procent gaat op dag zelf op onderzoek uit om te zien of ze een leuke aanbieding tegenkomen, terwijl 14 procent alleen iets bestelt wat ze ook echt nodig hebben en 12 procent zich kan laten verrassen op de dag zelf.
Manhattan onderzocht ook of Nederlanders verwachten dat ze producten gaan terugsturen die ze tijdens Black Friday of Cyber Monday gaan bestellen. De meeste Nederlanders (85%) geven aan dat ze er op voorhand niet van uitgaan dat ze iets terugsturen, al kan dat niet worden uitgesloten. 6 procent bestelt vaak meerdere versies van hetzelfde product (een andere kleur of maat) om te kijken welke het beste bevalt en stuurt de rest terug. 9 procent van de Nederlanders bestelt vaak verschillende producten om pas later te bepalen of ze alles houden of toch een gedeelte terugsturen.
Manhattan onderzocht verder of mensen verwachten dat retourkosten hun eigen koopgedrag beïnvloeden. 20 procent van de Nederlanders geeft aan wat langer na te denken voordat ze producten bestellen, terwijl 19 procent alleen nog producten bestelt die ze echt nodig hebben. 16 procent geeft aan dat hun koopgedrag alleen verandert als ze de retourkosten te hoog vinden, terwijl 15 procent kijkt of ze het bij een concurrerende webwinkel kunnen bestellen die geen retourkosten vraagt.
Webwinkels hoeven ook niet bang te zijn dat klanten niet bereid zijn om retourkosten te betalen. Slechts 22 procent wil dat pertinent niet, terwijl 15 procent aangeeft niet meer bij de webwinkel te bestellen. 78 procent van de Nederlanders is dus wél bereid om retourkosten te betalen. Gevraagd naar het bedrag per geretourneerd product kiezen de meeste mensen voor één euro (18%), twee euro (16%), 3 euro (15%) of 50 cent (10%).
En hoe retourneren Nederlanders hun producten als ze dat per post niet meer gratis kunnen doen, maar wél in de fysieke winkel? 28 procent retourneert alsnog via de post, tenzij de retourkosten hoger zijn dan ze bereid zijn om te betalen. Slechts 8 procent retourneert via de post, ongeacht de extra kosten. Maar liefst 45 procent zegt te retourneren via de fysieke winkel, omdat ze liever niets extra’s willen betalen. De fysieke winkel is ook populair vanwege andere beweegredenen: 12% ziet het retourneren via de winkel als kans om meteen iets nieuws te kopen, terwijl 7% voor de fysieke winkel kiest omdat ze daar het product ook hebben opgehaald.
emerce
27-11-2024 08:15