Makelaars zien herstel winkelvastgoedmarkt

Makelaars hebben ruim 1,39 miljoen vierkante meter – wat overeenkomt met ruim 4.500 winkelruimten – aan winkelruimte beschikbaar. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars. Dankzij een lagere inflatie en hogere lonen hebben consumenten gemiddeld 2,5 procent meer te besteden en dat zorgt voor meer bezoekers in populaire winkelgebieden. Maar er zijn ook zorgen: het consumentenvertrouwen blijft laag en er is nog veel economische onzekerheid. Bovendien hebben winkeliers het lastig door krappe winstmarges en concurrentie van grote internationale en online winkels. Dit jaar gingen meer dan 230 bedrijven uit de detailhandel failliet, waaronder Game Mania, Bristol, Esprit en Blokker. Ook het verdwijnen van Blokker zal zichtbaar worden in Nederlandse winkelstraten. Ondanks de faillissementen groeit de leegstand in winkelgebieden niet explosief, doordat vooral populaire locaties weer snel in gebruik worden genomen. Sinds het begin van 2024 is het aantal leegstaande winkels met slechts 600 panden gestegen, tot 13.600 winkelpanden in totaal. Dit komt overeen met een leegstandspercentage van 7,3 procent, ten opzicht van 6,9 procent eerder dit jaar. In totaal hadden makelaars in het derde kwartaal van 2024 ongeveer 1,39 miljoen vierkante meter te koop of te huur staan. Dat is 5,5 procent meer in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Op veel plekken is er meer aanbod van winkelruimte; dit geldt ook voor de vier grote steden en de grotere binnensteden van Nederland. Zo steeg het aanbod in het centrum van Amsterdam met 14 procent en in Rotterdam met 23 procent. In de eerste drie kwartalen van 2024 stegen de huurprijzen voor winkels met gemiddeld 4 procent, vooral omdat in de populaire winkelstraten meer winkels zijn verhuurd. Toch zijn nieuwe huurcontracten vaak goedkoper, wat kansen biedt voor startende ondernemers. Dit zorgt voor meer variatie en dynamiek in winkelstraten, wat geleidelijk leidt tot een metamorfose van winkelgebieden. Zo is in binnensteden een verschuiving te zien naar meer horeca en cultuur, waardoor de verblijfstijd van winkelend publiek langer is en dat is gunstig voor het gehele winkelgebied. In winkelgebieden ontstaat verder meer variatie door de toename van ondernemers op het gebied van uiterlijke verzorging en gezondheid, zoals kappers, tattooshops en schoonheidssalons. Tweedehandswinkels (vintage) winnen eveneens aan populariteit.
emerce
27-11-2024 10:00