Zelfs voor internationale begrippen is 73 miljoen dollar in een Series-B ronde meer dan aanzienlijk. Voor Nederlandse begrippen is het zeldzaam. AI-platform Cradle doorliep het.
Over interesse van investeerders heeft Cradle uit Amsterdam niet te klagen. Met zijn activiteiten zit het precies in de sweetspot die hen interesseert: de combinatie van AI, SaaS en biotech.
Een jaar geleden haalde het bedrijf 24 miljoen dollar op.
In technische zin bouwt Cradle een platform; een AI die nieuwe eiwitten kan ontwerpen. “Als je eiwitten kunt ontwerpen, dan kan je bepalen wat een cel maakt”, aldus mede-oprichter Jelle Prins destijds.
“Meer dan de helft van de dingen die we consumeren, kunnen in theorie door eiwitten in celfabriekjes gemaakt worden. Dat is een stuk efficiënter dan een traditionele chemiefabriek, of een op olie gebaseerd proces. Bovendien kunnen in theorie veel ziektes behandeld worden met antilichamen.” Het Nederlands-Zwitserse bedrijf met 45 medewerkers levert hiervoor een ontwerpplatform.
IPV is de investeerder die de Series B-ronde leidt en nieuw instapt. Het is een aansprekende investeerder in de zin dat het ook bedrijven als Figma, Perplexity, Deepl, Robinhood, Niantic, GitHub en Discord in portfolio heeft of had. De andere geldschieters deden eerder al mee: Index Ventures en Kindred Capital.
Prins: “Waarom IPV? Ze begrijpen de materie, hebben een gedeelde toekomstvisie en begrijpen wat we doen.”
“Een jaar geleden zagen we dat onze technologie begon te werken. Nu is het een hard feit. Ons platform wordt nu gebruikt door een aantal van de grootste bedrijven ter wereld, zoals Novo Nordisk, Ginkgo Bioworks en Johnson & Johnson. We hebben klanten in zowel de farma als in de chemie, agricultuur en foodtech-sectoren. Zij zien dat met behulp van ons AI-platform projecten tot twaalf keer sneller gaan en tot negentig procent goedkoper worden.”
Anders gezegd: het R&D-tempo waarmee bedrijven in deze sectoren actief zijn, kan met een factor X versnellen.
“Met het nieuwe geld gaan we het salesteam uitbreiden, het AI-researchteam en het -lab. We zitten nu duidelijk in scale-upfase. Het product werkt. Het is zaak zo veel mogelijk wetenschappers te bereiken. “Conferenties werken het best, zeker als bezoekers als een keer over Cradle hebben gehoord. Daarom delen we zo veel mogelijk over waarmee we bezig zijn.” Het doel is een miljoen te onboarden. Univeristeitn gebruiken Cradle gratis, commerciële instanties betalen geld.
Onlangs stelde de scale-up Sam Partovi aan als Chief Commercial Officer.
Stef van Grieken is de algemeen directeur.
emerce
26-11-2024 06:23