De verwachting voor Black Friday 2024 laat een gematigde omzetgroei zien in de Consumentenelektronica-sector, ondanks een vroege aanloopperiode en enkele promoties in de voorafgaande weken. Uit de cijfers van GfK blijkt dat consumenten de Black Friday-deals al eerder beginnen op te zoeken, waarbij promoties en kortingen tot wel 4 à 5 weken voor de eigenlijke Black Friday-week beginnen.
“We zien dat Black Friday dit jaar geruime tijd van tevoren begint, wat de consument meer tijd geeft om aanbiedingen te verkennen en beslissingen te nemen. Dit verschuift de dynamiek van het traditionele Black Friday-weekend,’ aldus Niels van Steijn, Head of Market Intelligence Nederland, GfK – An NIQ Company.
In de weken voorafgaand aan Black Friday (tot en met week 45) is binnen de consumentenelektronica een lichte omzetgroei zichtbaar, vooral gedreven door categorieën als Klein Huishoudelijk en Telecom. Consumentenelektronica, zoals TV’s en Audio apparatuur, en IT-apparatuur blijven daarentegen achter in prestaties.
De Nederlandse retailmarkt is momenteel volop in beweging, met onder meer het recente faillissement van Blokker, wat vragen oproept over de impact op consumentengedrag. Zal dit leiden tot een verschuiving naar online aankopen, of kunnen consumenten juist extra spectaculaire kortingsacties verwachten? Mede door deze onzekerheden, zijn er geen tekenen van een spectaculaire omzetgroei voor Black Friday 2024.
Binnen de verwachtingen speelt ook de toenemende populariteit van duurdere, premium, segmenten, zoals grotere tv-formaten en OLED-schermen, die de omzet wellicht een impuls kunnen geven. Deze segmentverschuivingen vormen echter een bescheiden bijdrage aan de totale omzetverwachtingen, die ondanks de vroege promotieactiviteiten slechts een lichte groei vertonen.
emerce
22-11-2024 08:55