De slimme zoekmachine Perplexity.ai vraagt webwinkels hun data- en productfeeks ben hen in te laden. In ruil krijgen ze gratis API-toegang om zelf AI’s te bouwen.
Die aankondiging valt samen met de introductie van een speciale zoekfunctie op Perplexity: een zoekmachine voor webwinkels voor de consumentenmarkt.
Als onderdeel van Pro Search, een sectie voor betalende gebruikers, kunnen webzoekers hier slim winkelen. Ze kunnen een brede, algemene zoekopdracht geven en de zoekmachine hakt die in blokjes (deelvragen) en beantwoordt die.
’Een nieuwe kinderkamer neutraal verven en inrichten’ geeft een lange lijst met relevante producten die met een muisklik op een verlanglijstje worden gezet. Als dat buiten budget blijkt, kun je Perplexity opnieuw op pad sturen. Daarna worden de orders met een enkele klik geplaatst.
De winkelfunctie is vooralsnog enkel beschikbaar in de VS.
Anders dan Google, maar net zoals Wolfram Alpha ook doet, profileert Perplexity zich als een ántwoordenmachine. Geen hyperlinks, maar keurig uitschreven volzinnen met bronvermelding met antwoorden en eventueel relevante vervolgvragen.
Foto: Jacek Dylag, Unsplash
emerce
21-11-2024 06:27