[Emerce TV] ‘Investeer je Google-budget in eigen contentproducties’

“Het is niet goedkoop, maar het levert wel op”, vertelt Peter van Wijnaerde van Teamleader. In plaats van zakken reclamegeld naar Meta, Google en LinkedIn te brengen, investeren ze in eigen contentproducties. “Die content is bovendien duurzamer, omdat het blijft. Uiteindelijk wordt de distributie goedkoper”, vult zijn collega Roos van Veen aan. Beiden zijn te gast bij Emerce TV om te spreken over hun onderscheidende contentstrategie om zich als internationale SaaS-provider op de kaart te zetten. En dat lijkt te werken, want binnenkort gaan ze een voor België gemaakte podcast door AI laten vertalen. Deze zal via de eigen kanalen worden uitgezonden. Directeur Merkstrategie Van Wijnaerde: “Een experimentje, kijken of het werk.” Welk effect heeft had? “Duitsland is ontwikkelende markt. Als mensen ons magazine hebben ontvangen en we nodigen hen uit om naar een event van ons te komen, dan zijn ze waarschijnlijker om te komen. Dat is een succesfactor. Dan hebben we ze al aan tafel.” Centraal in Teamleaders contentstrategie staat hun titel ‘Agency Life’. Dat is meer dan alleen een magazine, blog of podcast. Die vallen daar ook onder, evenals een nieuwsbrief en e-books, maar de baas Merk omschrijft het eerder als ‘een contentprogramma voor bureau-eigenaren en -managers om thought leadership te genereren’. Dat is breed. “Het is een ónderwerp, afhankelijk van wat je aan wie wilt overbrengen. Het is een soort conversatiestarter.” Een magazine werkt in een setting beter, een podcast in een andere. Typische onderwerpen in Agency Life zijn zaken die bureau-eigenaren bezighouden. Dat kan zijn: het schalen van hun bedrijf, het al dan niet plegen van overnames of winstgevendheid. Ondernemers, zo is de gedachte, zijn altijd nieuwsgierig naar hoe een ander een thema aanpakt. “De onderwerpen die aan de orde komen als de microfoon uitgaat. Dat is dan inspiratie voor een volgende uitgave. De hoofdvraag is ‘Zijn ze hiermee bezig?’ en dan’ Kunnen we hier een goed gebalanceerd verhaal over vertellen?’”. De content die ze produceren wordt in een nieuwe digitale bedrijfsbibliotheek opgeslagen. “Voor Sales. Als ze gericht trefwoorden invoeren krijgen ze bepaalde e-books e podcasts gesuggereed die zij weer kunnen delen met hun leads. Sales is gek op Agency Life.” Teamleader is een online planningstool voor bureaumanagers. Internationeel heeft het Belgische bedrijf vierduizend klanten, waarvan de meeste in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Van Wijnaerde en Van Veen kondigen verder nieuw seizoenen in Agency Life aan, bespreken waarom zij bewust internationaal uitgeven (mensen zijn benieuwd naar gewoontes in andere landen) en bijvoorbeeld hoe AI de producties automatiseert. *) Dit interview is onderdeel van de nieuwe videocollectie ‘Up to date over Digital Marketing’. Deze verschijnt dinsdag 19 november en is gratis te bekijken.
emerce
19-11-2024 06:19