KLM wil het potentieel van AI verder verkennen, niet alleen vanwege de innovatie, maar ook om zinvolle en positieve effecten voor klanten te creëren en reizen toegankelijker, leuker en persoonlijker te maken. Dat zegt VP Digital Marketing Kevin Duijndam bij Emerce TV.
Ruim veertien jaar geleden was het de vulkaanuitbarsting op IJsland die vliegtuigen in Europa aan de grond hield. De volgende crisis kwam tien jaar later toen er door corona niet gevlogen kon worden. In beide gevallen werd KLM gedwongen om nieuwe klantcontacten aan te boren, vooral via sociale media.
De luchtvaartmaatschappij voerde ook diverse experimentele projecten uit om het potentieel van AI binnen digitale marketing te begrijpen.
Naarmate het begrip van AI groeide, verschoof de focus van experimenteren naar praktische toepassingen, met als doel om de klantervaring te verbeteren.
Eerder dit jaar lanceerde KLM een nieuw reisinspiratieplatform genaamd Ask Atlas. Het platform gebruikt artificiële intelligentie (AI) om KLM-reizigers persoonlijke inspiratie te bieden en kan meer dan zestigduizend verschillende, door AI gegenereerde, reistips geven. Ask Atlas werd ontwikkeld door Born05 en Ace AI Studio, twee labels van bureaugroep Ace.
KLM gebruikte ook AI voor een videocampagne waarin het eerste Airbus-toestel ooit voor de korte afstand op Schiphol werd ontvangen. De Airbus A321neo vervangt de al wat oudere Boeing 737’s. ‘In die video zie je dat het vliegtuig met een vrachtwagen werd vervoerd. Dat is niet gebeurd, maar als we dit in scene hadden willen zeggen hadden we flinke budgetten moeten aanspreken.’
Ook gebruikt KLM sinds kort AI om gepersonaliseerde e-mails uit te sturen.
‘Het gaat er ons niet om de eerste te zijn met dit soort toepassingen, maar er moet ruimte zijn om te experimenteren en daarvan te leren,’ legt Duijndam uit. ‘Je hoeft tegenwoordig vaak niet eens zelf te ontwikkelen, maar je kunt gebruik maken van bestaande modellen die niet duur zijn.’
De video Digitale marketing bij KLM: de evolutie en integratie van AI is na registratie gratis te bekijken
emerce
19-11-2024 14:00