De eerste kortingsfeestjes bij webwinkels zijn al begonnen terwijl Black Friday nog twee weken verwijderd is. Data van Monta laat zien dat de koopjesjacht is losgebarsten.
Interne data van de fulfillmentspecialist toont dat veel webwinkels afgelopen donderdag hun Black Friday-acties hebben gepubliceerd. “De piek is begonnen”, aldus de Monta-directeur op het hoofdkantoor in Molenaarsgraaf. “Winkels zijn eerder begonnen hun deals goed te communiceren.”
“De carriers krijgen het zuur in de komende weken”. Van der Ham bevestigt het beeld dat het praktisch samenvallen van Black Friday en Sinterklaas tot problemen kan gaan leiden. Zijn bedrijf handelt ook de retouren af van webwinkels.
Aan zijn kant van het retourproces echter verwacht hij geen grote verrassingen. “Gemiddeld komt er zeven procent bij onze klanten retour. Als we signalen krijgen dat de volumes groter worden, zijn we dankzij onze AI in staat tijdig op te schalen.”
De piek in retouren verwacht de Monta-baas in de week na Black Friday. Mogelijk pas zelfs na Sinterklaas.
De Nederlandse e-commercebranche heeft Black Friday afgelopen jaren omgedoopt tot Black Week. Ook aan het begin van die week geven winkels al korting. Dat is dit jaar vanaf maandag 25 november. Winkels en vervoerders kunnen daardoor de druk op hun organisaties beter uitsmeren, wat tot minder vertraging en teleurstellingen moet leiden.
Monta’s cijfers laten zien dat e-commersianten nóg eerder beginnen. Zo pakken ze de eerste aandacht van hun klanten, die over een paar dagen misschien wel overspoeld worden.
Gegevens van logistiek specialist Sendcloud, op verzoek van Emerce samengesteld, voorspellen dat maandag 2 november de drukste dag van 2024 wordt voor pakketvervoerders.
De tweeduizend klanten van Monta, webwinkels dus, verwerkten in 2024 cumulatief 35 procent meer nieuwe orders dan het jaar ervoor.
Tien procent van de groei is afkomstig van bestaande klanten. De rest is van nieuwe klanten.
Directeur Edwin van der Ham legt verder aan deze uitgave uit: “Ondanks dat we 35 procent meer orders verwerken, is de opslag maar 5 procent gestegen. Anders gezegd: de omloopsnelheid is gestegen”. Veel daarvan is gericht op het invullen van kortingsacties, maar ondernemers rekenen erop dat ze klanten kunnen verleiden om meer te kopen dan alleen dat ene koopje.
Een van de redenen voor de hogere omloopsnelheid is, dat nu pas alle restvoorraden uit de coronatijd en de na-ijlperiode zijn weggewerkt. In die tijd sloegen webwinkels extra veel items op. Sindsdien hebben die ondernemers extra werk moeten verrichten om die surplus weg te werken. Een bedrijf als iBood profiteert daarvan, “want zij rammen die voorraden weg.”
Foto: CardMapr.nl, Unsplash
emerce
18-11-2024 06:17