Snellere levertijden, meer lokale verkopers en een efficiëntievoordelen binnen de Alibaba-groep zorgen bij AliExpress voor blije klanten maar ook voor donkerder rode cijfers.
De buitenlandse digitale retailomzet van Alibaba Group steeg in het derde kwartaal met 35 procent tot 3,7 miljard dollar. Concreet zijn dat de labels AliExpress en Trendyol, het Turkse label.
Die belofte om snel te leveren, aan klanten zichtbaar gemaakt met het Choice-‘certificaat’, geeft de omzet in het derde kwartaal van 2024 een stevige duw.
Door die scherpe focus op de logistiek, krijgen klanten van AliExpress hun pakketjes veel sneller. Dat drukt echter ook aanzienlijk op het resultaat. De logistieke investeringen zorgen voor een verachtvoudigen van het verlies (ebita) tot 414 miljoen euro.
AliExpress, en de andere internationale marktplaatsen van Alibaba Group, leveren meer dan zeventig procent van de orders tegenwoordig binnen vijf dagen na bestelling. Dat komt door de nauwere samenwerking met zusterbedrijf Cainiao, een internationaal logistiek concern.
De cloudactiviteiten van Alibaba Group stegen in het derde kwartaal met zeven procent naar 4,2 miljard dollar. In die zin is cloud groter dan AliExpress. Onder de streep gaat deze tak ook stukken beter dan de buitenlandse marktplaatsen. Cloud verdubbelde de winst naar 379 miljoen dollar.
emerce
15-11-2024 14:44