Britse adverteerders investeren fors in reclame op internet in het vierde kwartaal. De budgetten voor tv-reclame dalen in de feestmaand echter met vier procent.
Televisie is voor de Engelse adverteerder niet meer de vertrouwde bestemming die het ooit was om de consument te bereiken. Hoe mooi sommige tranentrekkende commercials ook weer zijn, ze scoren op internet beter dan op het stralende scherm in de huiskamers.
Nieuw onderzoek van IAB UK en onderzoeksbureau WARC laat zien, dat adverteerders in het huidige kwartaal acht miljard uitgaven aan digitale reclame en 1,4 aan televisie. Waar het digitale budget ruim tien procent hoger ligt dan vorig toont tv een krimp van 4,3 procent.
Adverteerders zullen tijdens de kerstperiode in Groot-Brittannië een recordbedrag van 10,5 miljard pond uitgeven. Dat is 7,8 procent meer dan vorig jaar.
Met name displayreclame piekt:
Met het verdwijnen van third party cookies maken adverteerders zich wel zorgen over waar, op welke sites en apps, hun commerciële boodschappen verschijnen. Nieuw onderzoek van IAB Europe over programmatic advertising stelt: “31% van de adverteerders geeft prioriteit aan merkveiligheid en mediakwaliteit als belangrijkste belemmeringen voor investeringen. Bureaus en uitgevers geven steeds meer prioriteit aan transparantie en mediakwaliteit als essentieel voor het behouden van het vertrouwen van het publiek.”
Foto: Sarah, Unsplash
emerce
08-11-2024 06:02