‘Reclamecookies verdwijnen, ook als Chrome niet blokkeert’

De meeste adverteerders stoppen met third party cookies in hun reclamecampagnes of gaan dat doen. Dat deze functie ondersteund blijft in Google Chrome maakt hen niet uit. Cookies verdwijnen. Het tracken van gebruikers en profielen met third party cookies is aflopende zaak, aldus een onderzoek van ID5. Dat bedrijf publiceerde de jongste versie van zijn ‘State of Digital Identity Report’. Voor dat onderzoek ondervroeg men tweehonderd professionals uit de digitale reclame-industrie. Desgevraagd gaf 75 procent aan dat ze onverminderd doorgaan met het uitfaseren van ‘cookiecampagnes’. Dit gebeurt ondanks het feit dat marktleider Google Chrome cookietracking toch niet gaat uitfaseren. 76 procent van de respondenten heeft al een alternatief zonder cookies gekozen, terwijl nog eens vijftien procent van plan is een oplossing in te zetten. “De meeste respondenten zijn van mening dat het besluit van Google om zijn plannen terug te draaien te wijten was aan slechte Privacy Sandbox-resultaten en het lopende onderzoek door de CMA.” Die laatste is de Britse toezichthouder aan wiens lijntje Google moest lopen. Deze waakhond eiste meer dan wat Google kon leveren. Respondenten zijn van mening dat de opt-outpercentages voor Chrome-cookies zelfs hoger kunnen zijn dan de App Tracking Transparency van Apple op iOS. Uitgevers en adverteerders richten zich volgens het onderzoek steeds meer tot ID-systemen. Dat zijn een soort geanonimiseerde lezerspaspoort die uitgevers bijhouden. Ze kunnen gericht niet-herkenbare publieksprofielen uitserveren richting adverteerders, waar zij op hun beurt op kunnen bieden. Foto: sarah richer, Unsplash
emerce
04-11-2024 08:20