De Out of Home-markt (OOH) is in het derde kwartaal 10 procent gegroeid ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. De omzet kwam uit op ruim 70 miljoen euro tegen 64 miljoen een jaar eerder.
De groei van de markt was zowel bij traditioneel te zien (6%) als bij digitaal (14%). Het aandeel van digitaal kwam uit op 58 tegen 56 procent in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Binnen digitaal wordt 27 procent op basis van programmatic ingekocht.
De totale omzet van de eerste drie kwartalen geeft een vergelijkbaar beeld. De groei van de markt is 12 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2023 en digitaal loopt met +22 procent voorop als het gaat om omzetgroei. Op basis van de cijfers van de eerste drie kwartalen komt de prognose voor heel 2024 uit op iets meer dan 300 miljoen.
De data van Nielsen laat op basis van bruto mediabestedingen zien dat Unilever in de eerste drie kwartalen van 2024 net als in 2022 en 2023 de grootste OOH-adverteerder is, gevolgd door Talpa Radio en Amazon. Retail is veruit de grootste branche met een aandeel van 21 procent op basis van de bruto bestedingen. Media is op afstand de tweede branche met een aandeel van 12 procent
De bestedingscijfers voor OOH zijn uitgebreid met die van Jumbo, die na Albert Heijn als tweede retailer is toegetreden tot brancheorganisatie Outreach. Dat betekent dat de schermen van Jumbo binnenkort ook opgenomen zullen worden in BRO Next, het bereiksonderzoek voor OOH.
Screenshot
emerce
31-10-2024 08:00