Generatieve AI gaat een belangrijke rol spelen bij marketing automation. Zegt Martech-expert Frans Riemersma bij Emerce TV. ‘HubSpot heeft een chatbot ontwikkeld die voor jou belangrijke leads selecteert en gerichte gepersonaliseerde teksten schrijf. Marketing automation wordt straks een interaqctieve bezigheid.’
Riemersma doet onderzoek naar martech-mogelijkheden, -stacks en -verkopers om zoals hij het zelf zegt ‘het leven van bedrijven makkelijker te maken’. Hij heeft Marketing Technology stacks (een verameling oplossingen) ontworpen voor bedrijven als HP, Adidas, Audi, Unilever, Philips en IKEA.
‘Om het even helemaal plat te slaan: marketing automation is een bak met leads die je wilt binnenhalen en in vakjes kunt stoppen. Dat gaat op een gegeven moment converteren. Dan worden het klanten en gaan ze de CRM in,’ aldus Riemersma.
‘De meest simpele manier is gewoon de hele technologie vergeten. Er zijn wel 14.000 oplossingen in de markt. Begin met wat je wil bereiken als bedrijf. Dan blijft er een hanteerbaar aantal tools, tien of twintig over. En soms heb je maar een paar stukjes nodig om je doel te bereiken. Wat ik vaak zie is dat een een strategieprobleem met technologie moet worden opgelost. Technologie komt echt aan het eind.’
Het aan elkaar rijgen van essentiële stukjes software is met composibility een stuk eenvoudiger geworden. Je moet het zien als logoblokjes. DDan kun je de klantreis goed ondersteunen.’
De video De toekomst van Marketing Automation is na registratie gratis te bekijken.
emerce
31-10-2024 09:00