Nederlandse e-commerceklant omarmt afhaalpunten en wandkluizen

De Nederlandse e-commerceklant wil zijn pakketje niet per se thuis ontvangen, maar liever wel op de dag en tijd die hem uitkomt. Dat lijkt een nuanceverschil, maar zulke leveringsopties bepalen wel of iemand een trouwe klant wordt. Het maakt ook niet altijd uit of een pakje al wordt geleverd op de dag na bestelling. De Nederlander kiest liever waar en wanneer. Dat kan ook een paar dagen na de oorspronkelijke order zijn. Gemak gaat boven snelheid. Dit blijkt uit de jongste Out-of-Home Delivery Survey van logistiek techbedrijf Sendcloud. De Brabanders ondervroegen vierduizend consumenten in Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk en delen hun bevindingen hier. Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de helft van de Nederlanders het liefst hun pakje afhaalt. Het maakt niet veel uit of dat een pakketpunt van bijvoorbeeld PostNL of DHL is of een wandkluis. Thuisbezorging blijkt dus helemaal geen must. “Op de vraag welke bezorgopties [klanten] ervan overtuigen om een ​​product bij de ene online winkel te kopen, waren de verzendkosten voor 85 procent van de respondenten de doorslaggevende factor. Zevenenzeventig procent van de online shoppers zegt echter dat eerdere bezorgervaringen een belangrijke factor zijn bij hun aankoopbeslissing.” ”Dit betekent dat het kiezen voor goedkope verzenders wellicht nieuwe kopers oplevert, maar dat een bezorgservice van lage kwaliteit langetermijnklanten kan kosten.” Omgedraaid: hoe beter de klant de bezorging op maat kan snijden, hoe groter de terugkeerkans. De cijfers laten verder zien, dat men vaker afziet (61%) van thuisbezorging als men beschikt over een afhaalpunt dat 24 uur per dag bereikbaar is. De shopper laat dan ook zonder problemen de auto staan, in tegenstelling tot de klant in andere landen.
emerce
29-10-2024 06:11