Hulporganisaties maken zich grote zorgen over de groei van zogenoemde sporttipsterplatformen op Telegram. Uit een inventarisatie van Pointer (KRO-NCRV) blijkt dat er op Telegram ten minste 55 Nederlandse kanalen actief zijn die sportwedtips delen. Eén van de grootste platformen zet influencers in om reclame te maken voor hun platform. Andere sporttipsterplatformen delen advertenties van (illegale) kansspelaanbieders. De Kansspelautoriteit besluit een onderzoek in te stellen.
Op het social media-kanaal Telegram zijn tientallen platformen te vinden die tips en voorspellingen aanbieden voor sportwedstrijden. Deze kanalen zijn bedoeld voor mensen die geld willen inzetten op voetbal- of andere sportwedstrijden. Uit onderzoek van Pointer blijkt dat in ieder geval 55 van dit soort sporttipsterplatformen actief zijn op Telegram. Het gaat specifiek om platformen die zich richten op Nederlands publiek.
Uit de analyse van Pointer blijkt dat één van de grootste sporttipsterplatformen van Nederland, Analyse Master (30.000 leden), bekende Nederlanders inzet om promotie te maken voor hun platform. Het gaat om influencers als Wesley Sneijder, Defano Holwijn en rapper KA. In totaal maakten zij in ieder geval 34 keer een promotiebericht op social media, waaronder op Instagram, TikTok en Snapchat.
Dat de influencers hiervoor reclame maken is opvallend, omdat rolmodellen volgens de wet geen reclame mogen maken voor online kansspelaanbieders. Of dit ook geldt voor sporttipsterplatformen is onduidelijk. In een reactie op het onderzoek van Pointer pleit onder andere Verslavingskunde Nederland, een koepelorganisatie die onder andere bestaat uit de hulporganisaties Jellinek, Novadic-Kentron en Tactus, voor een aanscherping van de wetgeving rondom het inzetten van influencers voor gokpromoties.
In vier andere Telegramkanalen worden advertenties gedeeld van kansspelaanbieders die geen vergunning hebben van de Nederlandse overheid. En dus illegaal zijn in Nederland. Het gaat om de casino’s FCMOON en Cbet. Het Trimbos Instituut laat weten: “Dit fenomeen verdient wat ons betreft de aandacht van partijen die zich richten op consumentenbescherming, gokken en andere specialisten in toezicht en handhaving.”
Naast advertenties van illegale kansspelaanbieders blijkt dat ook legale kansspelaanbieders reclame maken in de Telegram-kanalen om klanten naar hun casino te lokken. Een groot deel van de sporttipsterplatformen probeert met hun taalgebruik met name jongeren aan te spreken. Termen als gokken worden regelmatig vermeden. De platformen spreken vaker van ‘gratis geld’ of ‘investeren’.
In een reactie op het onderzoek van KRO-NCRV’s Pointer laat de Kansspelautoriteit (Ksa) weten dat er onderzoek ingesteld wordt naar deze kanalen.
Over de rol van influencers in de promotie van deze kanalen zegt de Ksa: ‘Kansspelaanbieders op de Nederlandse markt mogen voor online kansspelen geen rolmodellen inzetten. Hoe deze platformen zich tot de aanbieders en dit verbod verhouden is op basis van de nu beschikbare informatie niet vast te stellen. Dit moet blijken uit onderzoek. Maar overduidelijk is dat het een zeer ongewenste ontwikkeling is.’
emerce
28-10-2024 08:05