De audioreclamemarkt bereikt een nieuwe mijlpaal. Adverteerders investeerden in het derde kwartaal 50,1 miljoen euro in audioreclame. Dit is een stijging van 1,8 miljoen euro (+3,7%) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit de nieuwste Audify-publicatie over de audioreclamebestedingen.
De grootste groei is te zien in digitale spotomzet, met een stijging van 40 procent groeit de online audioreclame tot 3,1 miljoen euro. De reguliere spotomzet blijft de sterke speler en groeit met 3,7 procent tot een totaal van ruim 45 miljoen euro. De totale spotomzet vormt daarmee 96 procent van de totale audiobestedingen. Branded content reclame draagt met 1,9 miljoen euro de overige 4 procent bij tot het totaal.
Retail blijft veruit de grootste sector binnen audioreclame met een aandeel van 28 procent van alle commercials. Financiële dienstverlening volgt met 13 procent, terwijl Telecom/ICT goed is voor 10 procent. De branches Transport en Horeca/Toerisme/Recreatie leveren iets van hun marktaandeel in en nemen nu elk 9 procent van de spotmarkt in beslag.
KPN voert de radiomerkenlijst aan in het derde kwartaal van 2024, vorig jaar nog een vijfde plaats. Aldi, die vorig jaar nog niet eens in de top 100 stond (#104), maakt een enorme sprong en is nu de tweede grootste radioadverteerder. Bol.com is derde en ODIDO, vorig jaar nummer één, zakt naar de vierde plaats. Kruidvat sluit de top vijf, maar investeert wel 150 procent meer in radioreclame dan in 2023.
Merken die vorig jaar niet op radio te horen waren en nu hun entree maken, zijn onder andere Volvo (#33), ESSO (#39), Hello Fresh (#41), Budget Mobiel (#51) en Zespri (#54).
emerce
25-10-2024 06:17