Tegen een waardering van 5 miljard euro haalt Vinted uit Litouwen 340 miljoen euro groeigeld op bij investeerders.
Met het nieuwe geld zet CEO Thomas Plantenga zijn groeipad door, waarbij hij zich richt op geografische uitbreiding en het verstevigen van de fundamenten van zijn platform.
De nieuwe ronde is geleid door TPG Tech Adjacencies, met deelname van Hedosophia, Baillie Gifford, Invus Opportunities, FJ Labs, Manhattan Venture Partners en Moore Strategic Ventures. Op een enkele uitzondering na zijn dat Amerikaanse partijen. De reeds zittende aandeelhouders deden ook mee.
Investeerders waardeerden Vinted in 2021 bij de investeringsronde destijds op 3,5 miljard euro. Het aanhoudende succes op de Europese modemarkt dreef die prijs op.
Onlangs breidde Plantenga het bereik van zijn platform uit buiten de modesector, met tweedehands elektronica. De nieuwe sectie is nog klein en bevat subgroepen die dicht tegen de corebusiness liggen. Denk aan wearables, oordopjes en ‘accessoires’.
Verder verwierf het bedrijf onlangs een licentie om te opereren als elektronisch geldinstelling. Kort gezegd hoeft het daarom minder externe financiële diensten in te kopen, maar kan het zelf betaaltransacties gaan verwerken. Vanuit de platformgedachte kocht het een jaar geleden in Nederland ook al het logistieke platform Homerr om ook dat soort dienstverlening in huis te hebben.
Exacte financiële cijfers over modemarktplaats worden niet vrijgegeven. Enkele kerncijfers: de omzet steeg afgelopen jaar met 61 procent, de bruto handelswaarde pluste x3,5 sinds 2021 en de ebitda-winstmarge is dubbelcijferig.
Begin dit jaar bleek dat een kwart van het aanbod op Vinted bestaat uit fastfashion van platform als Shein, Zara en Primark.
emerce
24-10-2024 10:06