Nep-advertenties waarin BN’ers worden misbruikt nu vooral op Instagram

Uit onderzoek van Radar blijkt dat Instagram nauwelijks actie onderneemt tegen nep-advertenties waarin bekende Nederlanders zonder hun toestemming worden gebruikt. In zeven weken tijd rapporteerde Radar 91 misleidende advertenties. Slechts 11 procent werd door Instagram verwijderd. In deze advertenties worden BN’ers zoals Alberto Stegeman, Annechien Steenhuizen en Johan Derksen ingezet om mensen naar frauduleuze websites te lokken. Mensen worden gelokt met beloften over snel geld verdienen, maar raken hun inleg kwijt aan oplichtingsplatformen. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) waarschuwt dat nep-advertenties vaak de eerste stap zijn richting fraude, zoals boilerroom-fraude. Hierbij worden slachtoffers onder druk gezet om te investeren in nepbeleggingen. Dit jaar heeft de AFM al 67 keer gewaarschuwd voor dit soort oplichtingspraktijken. Uit de analyse van Radar blijkt dat vooral Alberto Stegeman (27 keer), Annechien Steenhuizen (22 keer) en Erica Renkema (21 keer) vaak worden misbruikt in deze advertenties. Deze drie namen zijn verantwoordelijk voor meer dan twee derde van de door Radar gerapporteerde gevallen. Ook Johan Derksen en Herman den Blijker zijn regelmatig doelwit van oplichters. Meta, het moederbedrijf van Instagram, laat de redactie van Radar weten ‘fors te investeren’ in de strijd tegen nep-advertenties. ‘Het is tegen ons beleid om publieke figuren op misleidende wijze te gebruiken in advertenties die mensen proberen op te lichten,’ zegt een woordvoerder. ‘We hebben onze handhaving aanzienlijk verbeterd en verwijderen accounts, pagina’s en advertenties die ons beleid overtreden.’
emerce
22-10-2024 05:40