Driekwart shoppers zoekt inspiratie op socialmedia

De meeste socialmedia hebben nog geen winkelmodule, maar zodra die er komt worden TikTok, Pinterest, Instagram en YouTube Shorts binnen de kortste keren e-commercegiganten. Twee derde doet onderzoek naar producten op sociale mediaplatformen. De helft leest daar productrecensies. Een steekproef van de Duitse markt- en klantonderzoeker UserTesting laat zien, dat ruim driekwart van de ondervraagde consumenten socialmedia gebruikt om inspiratie op te doen tijdens het winkelen. De stap naar daadwerkelijk shoppen, de kliks van posting naar het winkelmandje, is klein. Het populairste platform voor het nemen van aankoopbeslissingen is YouTube (65%), gevolgd door Instagram (63%) en Facebook (60,5%). TikTok stond met 36,5 procent op de vierde plaats. De belangrijkste redenen die respondenten aangaven voor social commerce is, dat ze zich graag laten inspireren door influencers (39%) en dat ze gepersonaliseerde advertenties zien met aantrekkelijke artikelen (38%). Ook deze peiling is een signaal aan wegwinkeliers en marketeers dat de consument zich weg beweegt van Google als belangrijkste kanaal voor oriëntatie bij online shoppen. Een nieuweling als TikTok, bijvoorbeeld, springt hierop in met de recente lancering van reclameproducten die zich richten op snuffelende shoppers.
emerce
22-10-2024 12:01