Weinig animo voor achteraf betalen in de winkel

Vier op de Nederlanders betalen weleens achteraf bij webshop, maar de meerderheid wil dat niet in fysieke winkels, zo blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder ruim 31.000 leden van het EenVandaag Opiniepanel. Afbetaalapps maken het mogelijk om bestellingen achteraf of in delen te betalen. De bekendste daarvan, Klarna, werkt samen met betaalbedrijf Adyen om achteraf betalen ook in fysieke winkels mogelijk te maken. Kledingketen H&M biedt die optie al aan en verschillende winkels laten na vragen van EenVandaag weten de mogelijkheden hiervoor te onderzoeken. Dat is geen goed idee, denkt een ruime meerderheid (80 procent) van de ondervraagden. Bij online aankopen heeft achteraf betalen meerwaarde, vinden zij, maar in de winkel niet. Screenshot Bovendien is de verleiding om iets te kopen waar je eigenlijk het geld niet voor hebt in de winkel nog groter dan online, denken tegenstanders. Mensen die zelf bij het achteraf betalen van een online aankoop al eens in de problemen raakten, beamen dat. De helft (50 procent) verwacht dat ze in de winkel sneller iets kopen waar ze op dat moment geen geld voor hebben, als ze van deze optie gebruik kunnen maken. Van de mensen die weleens achteraf betaalden bij een webshop, geeft 7 procent aan problemen te hebben gehad met het betalen van de rekening. Dat aandeel is het hoogst onder jongeren tussen de 16 en 34 jaar: van hen kwam 11 procent in de knel met betalen.
emerce
21-10-2024 06:29