NPO-begroting 2025: miljoenen lineaire tv-budget naar online

De publieke omroepen leveren volgend jaar achttien miljoen euro budget voor lineaire televisie in. Dat geld, en meer, komt er bij online en on demand video bij. Dat komt naar voren in de begroting voor het jaar 2025 die de NPO gisteren publiceerde. Voor online video komt er bijna een kwart meer budget beschikbaar. Bij on demand, waar bijvoorbeeld NPO Start onder valt, is dat een kleine tien procent. De omroepen willen groeien tot een grootte in de richting van Netflix en Videoland. Formeel klinkt de ambitie: “We hebben in de overkoepelende strategie de ambitie uitgesproken dat NPO Start een top-3 content- en streamingdienst moet worden.” Met de herallocatie van de videobudgetten probeert men in contact te blijven de jongere mediaconsumenten, die lineaire tv veelal links laten liggen. Hun voorkeur gaat uit naar on demand en online kanalen. “De publieke omroep maakt een veelomvattende transitie door. Digitalisering en verschuivingen in het mediagebruik, met name bij jongeren, dagen ons uit om op tal van terreinen nieuwe wegen in te slaan: van techniek en distributie tot programmering en marketing. We zullen versneld een balans moeten vinden tussen het intensiveren van ons on demand en online aanbod en het sterk houden van de verbinding met ons publiek en de lineaire programmering.” Verder stelt het bestuur: “Wij zetten de transitie door in de complexe context van de aangekondigde bezuiniging van 100 miljoen euro op de publieke omroep vanaf 2027. Wij zullen daar nu al een antwoord op moeten vinden.” Het digitale budget zal grotendeels terecht komen bij NPO Start en NPO Luister. De NPO denkt komende jaren structureel twintig miljoen euro te moeten investeren. Met dit geld worden de streamingdiensten komende jaren uitgebouwd. “Niet alleen met functionaliteiten en content, maar ook door slim gebruik te maken van data, om steeds beter op de persoonlijke behoeften van de gebruiker in te kunnen spelen.” Technologie en marketing dus. “In 2025 geven we net als in 2024 ons podcast-aanbod een impuls. Daarbij willen we inzetten op het verhogen van de kwaliteit en het verminderen van het aantal titels. We programmeren daarbij alle podcasts op basis van één publicatieschema.” Hoe het extra digitale videobudget exact zal worden besteed is niet bekend. De NPO gaf twee jaar geleden voor het laatst een opsplitsing van de destijds beoogde digitale investeringen. De begroting voor 2023 zag er toen als volgt uit: Dit stuk beschikbaar videobudget is in twee jaar tijd verdubbeld. Bij audio zijn de verschuivingen van lineair naar online en on demand minder spectaculair:∂ Foto: Tom Morbey, Unsplash
emerce
16-10-2024 06:19