Helft TikTokkers gebruikt app als zoekmachine

Bijna de helft (44,8%) van de TikTok-gebruikers zoekt meerdere keren per dag actief naar nieuwe content via de zoekbalk of reacties. Ze slaan Google Search over. Dit nieuwe inzicht uit een steekproef door bureau Fingerspitz uit Breda laat nogmaals zien dat de dynamieken op de digitale mediamarkt veranderen. In de VS daalt Google Search onder de vijftig procent marktaandeel, in Nederland beweegt het voorzichtig ook die kant op. “Het onderzoek toont aan dat de jongere generaties op TikTok, vooral de 18-24-jarigen en 25-35-jarigen, dagelijks de zoekfunctie gebruiken om nieuwe video’s, trends en accounts te ontdekken. Dit onderstreept de verschuiving van TikTok als puur entertainmentplatform naar een middel dat wordt ingezet voor actieve verkenning van onderwerpen.” Voor bedrijven en hun marketeers betekent dat, dat ze een nieuw kanaal moeten leren kennen en moeten overschakelen van tekst naar beeldtaal. “Voor vakanties, recepten en mode loopt het gebruik van TikTok als zoekplatform op tot wel 35 procent. Aan de andere kant blijven onderwerpen als auto’s, gezondheid en opleidingen achter. Dat lijkt aan te geven dat TikTok zich vooral leent voor lifestyle- en entertainmentgerelateerde zoekopdrachten.” Marktonderzoeker GfK bevestigde dit beeld afgelopen september op Emerce Fashion met cijfers. Wat preciezer: tweederde van de aankopen bij TikTok Shops, in Nederland nog niet beschikbaar, speelt zich af in de categorieën Beauty, Fashion en Near Food. TikTok zelf heeft dit al lang door en bouwt zijn verdienmodel op rondom dit klantgedrag. Onlangs bracht het een nieuwe reclamesysteem uit dat zich richt op de snuffelende en oriënterende shopper. In de VS en het VK heeft de videosite namelijk al een e-commercetak. Daarmee kunnen accounthouders op het platform hun eigen winkeltje openen. TikTok verzorgt alles daar omheen, in het VK zelfs de warehousing. De marktpenetratie onder modeverkopers van TikTok Shop in het VK is ruim verdubbeld in een jaar tijd tot 12 procent. Fingerspitz’ steekproef vond plaats onder 470 respondenten.
emerce
15-10-2024 06:23