Europese MKB en groothandel: ‘Stop de Aziatische marktplaatsen’

De gezamenlijke Europese detail- en groothandelaren roepen de Europese Unie en Raad op met concrete maatregelen te komen tegen niet-Europese partijen die onze regels schenden. Meer specifiek gaat het hen om Aziatische online marktplaatsen. Die marktplaatsen faciliteren namelijk de handel in producten die soms op bedenkelijke wijze worden geproduceerd, zonder de kwaliteitscontroles die hier verplicht zijn en tegen wel tientallen procenten lagere kosten. Bovendien ondersteunen de marktplaatsen marketingpraktijken die hier niet mogen. Vandaag roepen detailhandelaren en groothandelaren in heel Europa, bij monde van hun belangenorganisatie EuroCommerce, op tot concrete maatregelen op het gebied van concurrentievermogen, tot een gelijk speelveld en tot serieuze handhaving van EU-regels. Dat liet directeur-generaal Christel Delberghe zojuist weten in een paneldiscussie met eurocommissaris Didier Reynders en voorzitter van de Commissie Interne Markt in het Europees Parlement, Europarlementariër Anna Cavazzini, op de conferentie van de Commissie over de Internationale Week van de Productveiligheid. Ze lanceert direct een campagne tegen oneerlijke concurrentie onder de hashtag #Compliance4all. “Onze sector speelt een cruciale rol bij het competitiever maken van de EU en helpt andere bedrijfssectoren concurrerender te worden, zoals de productie- en andere dienstensectoren.” “We moeten ook zwaar investeren in de groene transitie en in de digitale transformatie en vaardigheden, tot een totaalbedrag van 600 miljard euro tot 2030. Oneerlijke concurrentie zal de investeringscapaciteit van in de EU gevestigde detailhandelaren en groothandelaren ondermijnen en deze zelfs uit de weg ruimen. Dit zal de keuze voor consumenten beperken en de EU afhankelijk maken van handelaars, marktplaatsen en producenten uit derde landen.” “Consumenten lijden indirect onder oneerlijke concurrentie, omdat informatie over de impact op het milieu niet correct is, producten worden gemaakt met dwangarbeid, producten chemicaliën bevatten die boven de gezondheidsbedreigende niveaus liggen” of anderszins ronduit gevaarlijk zijn. Afgelopen vrijdag heeft de Europese Commissie Temu nog een tik op de vingers gegeven vanwege handelaren die illegale producten verkopen op het platform. Formeel ging dat in de vorm van een informatieverzoek, politiek gezien is het een signaaltje. Nederlandse leden van EuroCommerce zijn MKB Nederland, Nederlandse Detailhandel en AholdDelhaize. Ander grote namen zijn Ecommerce Europe, Amazon, A.S. Watson Group, Decathlon, H&M, Edejka, CECONOMY, Tesco en IKEA. Foto: Ron McClenny, Unsplash
emerce
14-10-2024 14:01