STER is terug als commercieel online exploitant

De reclame-exploitant van de publieke omroep, STER, biedt weer de mogelijkheid om commerciële campagnes te draaien. Vooralsnog enkel banners, maar de directie hoopt ook op video. Sinds deze maand draaien er, naar nu blijkt, weer commerciële reclamecampagnes op de websites van de NPO. Nog niet veel, want de mogelijkheid was nog niet breed bekend. Algemeen Directeur Frank Volmer en financieel directeur Carla Berkhout vertelden dat gisteren bij de presentatie van hun plannen voor 2025. Adverteerders kunnen weer reguliere bannerruimte inkopen bij de exploitant, ook voor banners waar video’s in worden getoond. Pure videoreclame, bijvoorbeeld pre-roll commercials, is nog een brug te ver. In 2021 is in de Mediawet bepaald dat STER zijn lineaire commerciële tv-reclamezendtijd moet halveren en de online reclameruimte enkel beschikbaar kan stellen aan partijen van algemeen nut. Volmer: “We willen heel graag weer online reclame kunnen faciliteren en zo meer bijdragen aan OCW en daarmee aan het fundament van de NPO.” Zijn financieel collega Berkhout: “In de politiek is er sprake van dat de NPO honderd miljoen euro moet inleveren. Wij leveren via OCW jaarlijks tweehonderd miljoen euro bij aan de begroting van de NPO en denken constant na over nieuwe reclamemogelijkheden op radio en TV of podcasts. Het is nog belangrijker dat we terugkomen op online om voor commerciële partijen reclame te maken.” Ze hoopt zo, dat de markt een deel van het wegvallende budget kan compenseren. Voorts komt er zo weer een deel van de online budgetten bij Nederland en niet automatisch bij marktdominanten Facebook en Google. Een opvallend detail in de presentatie is de prijsverhoging de GRP-eenheid voor tv-reclame. Die gaat met 7,6 procent omhoog naar 710 euro, omdat STER niet alle GRP’s krijgt uitgeleverd. Er zijn te weinig contactmomenten. Anders gezegd: er wordt niet genoeg tv gekeken. De Nederlandse mediaconsument kijkt tegenwoordig nog maar 45 procent van de 194 dagelijkse tv-minuten live. De rest is uitgesteld of on demand. En in die 55 procent mag STER van de wet geen reclames meer plaatsen. Europese cijfers laten zien dat video de grootste drijver is van groei in online reclame in Europa, aldus IAB Europe. Van deze taart mag STER van Den Haag niet eten.
emerce
11-10-2024 06:39