KPN passeert VodafoneZiggo op consumentenmarkt voor telecom en streaming

De overname van Youfone bezorgt KPN de koppositie in de Nederlandse consumentenmarkt voor telecom- en streamingdiensten, gemeten naar omzet. Het bedrijf genereerde in het tweede kwartaal van 2024 meer omzet dan VodafoneZiggo, blijkt uit onderzoek van Telecompaper. De totale omzet in deze markt bedroeg in het tweede kwartaal van 2024 2,2 miljard euro, 4,7 procent meer dan een jaar eerder. KPN boekte in het tweede kwartaal de grootste omzetstijging in de consumentenmarkt voor telecom, tv en streaming. Zijn breedband- en mobieletelefoniediensten compenseren de lichte daling in de vaste telefonie ruimschoots. Inclusief Youfone rapporteert het bedrijf een groei van 7,6 procent op jaarbasis, goed voor een marktaandeel van 30,9 procent. De overname van de MVNO levert KPN het marktleiderschap op ten koste van VodafoneZiggo. Van alle marktpartijen zag VodafoneZiggo de kleinste groei, met 1,3 procent op jaarbasis. Hierdoor kromp het marktaandeel (naar omzet) in het tweede kwartaal van 2024 tot 30,3 procent. De beperkte omzetstijging komt vooral door een kleinere groei in mobiele diensten en een verdere afname van de omzet uit vaste telefonie en televisiediensten. Volgens onze schattingen presteerde Odido iets beter dan het marktgemiddelde. De omzet van het bedrijf zou met 4,9 procent zijn gegroeid ten opzichte van een jaar geleden. Hierdoor bleef het marktaandeel van Odido stabiel op iets meer dan 16 procent van de totale consumentenmarkt. Alle aanbieders bij elkaar genomen boekten bijna 5 procent meer omzet dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze algemene omzetgroei komt voornamelijk door vast breedband en OTT-streamingdiensten, zoals Netflix (prijsstijging), Videoland en Disney+ (beide abonnee-aanwas). Van alle consumentensegmenten liet OTT de sterkste groei zien. De omzet uit streaming groeide in een jaar tijd 13,1 procent. Hierdoor steeg het marktaandeel van dergelijke diensten tot ruim 13 procent. De omzet uit breedbanddiensten groeide 7,2 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023. In die periode steeg het marktaandeel tot 29,6 procent. Het aandeel van televisiediensten daalde naar 19,5 procent, ondanks een omzetgroei van 1,3 procent. Vaste telefonie, het kleinste segment van de markt, zag de omzet dalen en het marktaandeel kwam uit op 4,2 procent. Het grootste aandeel in deze markt heeft het segment mobiele diensten, goed voor bijna 34 procent van alle omzet. Dit percentage is onveranderd ten opzichte van vorig jaar. De omzet van het mobiele segment hield gelijke tred met totaal van deze markt: een groei van 4,7 procent.
emerce
11-10-2024 11:50