Meerderheid van bedrijven gebruikt nog geen AI, maar adoptie is het hoogst bij middelgrote bedrijven

57 procent van de Nederlandse bedrijven heeft (nog) geen kunstmatige intelligentie (AI) geïntegreerd in hun bedrijfsvoering. Vooral kleinere ondernemingen lopen achter in de adoptie van deze technologie, waarbij 62 procent aangeeft geen gebruik te maken van AI. Dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper. Middelgrote bedrijven (50-249 medewerkers) lopen voorop in het gebruik van AI, vooral op het gebied van marketing en data-analyse. Slechts 49 procent van deze bedrijven geeft aan geen gebruik te maken van AI. Wanneer AI wordt geïmplementeerd, zijn marketing (15%) en data-analyse/business intelligence (13%) de meest voorkomende toepassingen, vooral bij kleine en middelgrote bedrijven. Grote bedrijven richten hun AI-inspanningen daarentegen voornamelijk op data-analyse (21%), operationele processen (14%) en klantenservice (13%), maar gebruiken AI minder vaak voor marketing (8%). De bevindingen suggereren dat AI-adoptie, hoewel langzaam, wordt gedreven door de behoefte aan verbeterde marketing en datagebaseerde inzichten, waarbij verschillende sectoren verschillende toepassingen van de technologie prioriteren. Het gebruik van AI in marketing is relatief hoger onder de leeftijdsgroep van 18-30 jaar (22%), vergeleken met oudere medewerkers in de leeftijdsgroepen 30-50 en 50+, waar slechts 11% aangeeft AI toe te passen voor marketing.
emerce
10-10-2024 09:00