‘Googles aandeel in zoekadvertenties daalt onder 50 procent’

Googles marktaandeel op de markt voor zoekadvertenties daalt volgend jaar in de VS onder de vijftig procent, volgens nieuw onderzoek van eMarketer. Dat kan een voorbode zijn voor internationale ontwikkelingen, want de drijvende krachten achter deze ontwikkelingen zijn mondiaal. Nieuwe partijen met eveneens groot bereik en opkomende platformen hebben inmiddels reclamesystemen die zich in kwaliteit, werking en resultaat kunnen vergelijken met wat Google levert. Of beter. Een van hen is TikTok. De video-app is niet enkel meer populair onder jongere gebruikers, maar trekt ook de groep daarboven naar zich toe. De Chinezen reageren daarop door geraffineerde reclameprogramma’s te bouwen. Ook TikTok biedt search-ads, maar ook merkadverteerders kunnen terecht bij TikTok. Omzetcijfers zijn niet bekend, want moederbedrijf Bytedance is in private handen. Natuurlijk is Amazon een andere partij die aast op de budgetten die adverteerders naar Google brengen. De cijfers van eMarketer geven aan dat Amazons marktaandeel op de Amerikaanse reclamemarkt met 17,6 procent groeit tot 22,3 procent. Bij Google ligt dat op een plus van 7,6 procent tot 50,5 procent. Andere opkomende spelers: Snap, dat zich voor het eerst gaat richten op performancebudgetten, en Pinterest dat dubbele groeicijfers blijven rapporteren. In de categorie ‘opkomende spelers’ is daar AI-zoekmachine Perplexity. In tegenstelling tot Google geeft deze geen blauwe linkjes als response, maar echte ronkende antwoorden. Perplexity sluit distributiedeals met uitgevers en deelt inkomsten uit zijn eigen search-adsprogramma. Google reageert op deze ontwikkelingen met de uitrol van een eigen AI-antwoordenmachine. De zoekgigant rolt gestaag zijn AI Answers uit in de marge van de zoekresultaten. Adverteerders kunnen bij commercieel georiënteerde zoekvragen reclameposities gaan kopen. Dit concept staat in de kinderschoenen, heeft nog geen internationale tractie en concurreert mogelijk met de Google Ads. Daarnaast vrezen uitgevers dat AI Answers hen bezoekersverkeer afsnoepen. Immers, Google levert geen sitebezoekers meer af maar houdt dat verkeer op zijn eigen platform. Een dergelijk dilemma heeft er in het geval van Chrome voor gezorgd dat een Google ondanks zijn intentie daartoe de third party cookies helemaal niet gaat uitfaseren. Het bestaande, werkende verdienmodel wordt niet geofferd voor innovatie en vraag uit de markt. “De omzet uit Search groeide [in het tweede kwartaal, red.] met veertien procent, vooral vanwege vraaggroei in Finance en Retail. Search levert de grootste bijdrage aan onze groei.”, aldus de zoekreus bij de recente publicatie van de kwartaalcijfers. Op de Amerikaanse reclamemarkt, dat is breder dan alleen Search, hebben Facebook en Google hun dominante positie op de Amerikaanse reclamemarkt al verloren. Zij vangen sinds begin 2023 minder dan vijftig procent van de online budgetten. Partijen als Amazon, TikTok, Microsoft en Apple groeien daarentegen. In Nederland vangt het duo rond de tachtig procent van elke bestede online reclame-euro. Foto: darkday (cc)
emerce
10-10-2024 08:14