‘Zestig procent van de consumenten ervaart problemen met bestellingen bij Chinese webshops’

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten heeft een negatieve ervaring gehad met de levering of kwaliteit van producten die bij Chinese webshops zijn besteld, zo blijkt uit onderzoek van Onderneming.nl. Chinese webshops, die bovenal bekend staan om de spotgoedkope prijzen, worden ondanks de negatieve ervaringen van consumenten steeds populairder. Nederlanders deden in twee jaar tijd 68 procent meer aankopen bij Chinese webshops. Uit het enquêteonderzoek van Onderneming.nl blijkt echter dat de Nederlandse consument op zijn hoede is. Maar liefst 54 procent van de consumenten zou namelijk nooit een product van 50 euro of meer via een Chinese webshop bestellen. Daar tegenover staat een percentage van 38 procent dat daar geen moeite mee zou hebben. De resterende 8 procent geeft aan dat ze überhaupt nooit een product bij een Chinese webshop zouden bestellen. Ondanks de groei van aankopen bij buitenlandse webshops, hebben Nederlandse consumenten de webshops in eigen land nog altijd hoog in het vaandel staan. Zo geeft 64 procent van de Nederlandse consumenten aan dat zij liever meer betalen voor een product wanneer zij weten dat het door een Nederlandse webwinkel wordt geleverd, tegenover hetzelfde product dat vanuit China moet komen. Ook de Europese milieu- en veiligheidseisen blijken belangrijk te zijn voor de Nederlandse consument. Meer dan de helft (53%) vindt het kwalijk wanneer een product niet aan dezelfde eisen voldoet als waar fabrikanten in Europa zich aan moeten houden. Dertig procent zegt zich neutraal te verhouden ten opzichte van de kwestie, 18 procent geeft aan dat het hen niet stoort. Dat producten die afkomstig zijn van Chinese webshops niet aan Europese milieu- en veiligheidseisen voldoen, komt relatief vaak voor. Eerder dit jaar kwam de brancheorganisatie voor kinderspeelgoed TIE (Toy Industries of Europe) al naar buiten met een rapport over de webwinkel Temu. Daaruit bleek dat 95% van het geteste speelgoed een gevaar voor kinderen kan vormen, en geen van de producten voldoet aan de Europese veiligheidseisen. Het gaat hierbij niet alleen om snij- of verstikkingsgevaar, maar ook (te) hoge concentraties aan zware metalen in bijvoorbeeld ‘slime’. Doordat Chinese webshops artikelen voor bodemprijzen aanbieden, dreigt het gevaar van overconsumptie. Spullen met lage kwaliteit zoals kleding die enkele keren worden gedragen en vervolgens, tegen eenzelfde lage prijs, vervangen worden. Geconfronteerd met de impact op het milieu die dit met zich meebrengt, pleit 41 procent van de Nederlandse consumenten voor strengere regelgeving voor Chinese webwinkels, waardoor het onaantrekkelijker wordt om er te bestellen als consument. Een kleiner deel van 35 procent is het daarmee oneens en nog eens 24 procent zegt neutraal in de kwestie te staan.
emerce
09-10-2024 13:50