(Emerce TV): ‘AI complementeert, maar vervangt niet’

‘Bij van de komst Excel dacht ook iedereen dat accountants zouden verdwijnen, maar we hebben er meer dan ooit. Met AI is dat niet anders. Het complementeert, maar vervangt niet. We moeten saaie taken automatiseren, zodat we ons kunnen bezighouden met leuke dingen.’ Mike Kolman, Senior Product Marketing Manager bij Salesforce, praat ons in Emerce TV bij over de impact van generatieve AI op e-commerce en de stappen die bedrijven moeten nemen om deze technologie effectief te implementeren. ‘Iedereen kent AI inmiddels van ChatGPT, maar deze technologie is vooralsnog weinig relevant voor e-commerce. Ik denk dat de verwachtingen inmiddels realistisch zijn bijgesteld. Wat niet wegneemt dat je met AI heel veel kunt doen.’ Kolman begint met een overzicht van de huidige stand van zaken binnen de AI-revolutie, waarbij hij benadrukt hoe snel AI-technologieën zoals GenAI zich ontwikkelen en op welke manier ze de e-commerce industrie transformeren. Hij gaat in op de uitdagingen die bedrijven tegenkomen bij het verzamelen en beheren van klantdata, en vooral op het belang van dataveiligheid en klantvertrouwen. Kolman benadrukt dat hoewel GenAI enorme mogelijkheden biedt om een meer persoonlijke en productieve klantervaring te creëren, het succes ervan afhankelijk is van het correct beheren van klantdata en het waarborgen van de privacy. ‘Je wilt niet dat er een toxisch bericht wordt uitgestuurd, dus we moeten goed kijken naar de risico’s van hallucinaties.’ De video Expert talk: hoe overbrug je de AI Trust Gap? is na registratie gratis te bekijken.  
emerce
08-10-2024 10:55